GENERAȚIA
GENIUS
de
Petre Cătălin Logofătu
25
decembrie 2000
O
decizie pripită
(fragment
din declarația dr-ului Carl Freiman, de la laboratorul de
bioinginerie umană al Universității Princeton, cu ocazia
conferinței de presă convocate de domnia sa)
...
experimentul Generația Genius, inițiat de profesorul
Bunsen, deși aprobat de Comisia Internatională de Etică a
Manipulărilor Genetice (IECGM) prezintă imense riscuri de
ordin etic și e lipsit de relevanță stiințifică. Prin
tehnica Zweisteinen de reconstituire a ADN-ului unei
persoane decedate prin developarea tiparului remanent al
celulelor moarte a creat speranța resuscitării unor
personalități de exceptie din istoria omenirii.
Perspectiva de a-i avea din nou printre noi pe Dostoievski,
Proust, Goethe, Shakespeare, Michelangelo, Newton, Aristotel,
Kant sau chiar pe Iisus Hristos a stîrnit un asemenea
entuziasm încît nu s-a mai ținut cont de toate obiecțiile
care s-au ridicat si s-a decis demararea experimentului. în
semn de protest pentru această lipspă de responsabilitate
si nedorind să-mi asociez numele la o acțiune care
contravine convingerilor mele
m-am
hotărît sa demisionez din calitatea de membru al IECGM...
Revista
Nature, aprilie 2015
Un
bilanț optimist
de
prof. Paul Bunsen
În
ciuda feluritelor piedici pe care proiectul Genius le-a
avut de înfruntat din partea unor persoane si instituții
de profil din păcate nu de puține ori lipsite de bunăvoință,
dar mai ales a obiecțiilor de principiu aduse de autorii
înșiși, experimentul a demarat în urmă cu 15 ani și cu
toate că suntem încă departe de faza concluziilor finale,
evidența actualăa datelor ne permite un bilanț optimist.
Tiparul genetic a fost reconstituit cu mare acuratețe
pentru fiecare clonă. Evoluția fiecărui embrion a fost
monitorizată. Clonele au fost crescute în condiții ambientale
riguros controlate. Prin condiții ambientale înțeleg în
primul rînd cele de ordin educațional. Aici ne-au fost
de un real folos colegii psihologi si pedagogi. Trebuie
subliniat că nu suntem o crescătorie de genii ci doar
urmărim să oferim condițiile necesare afirmării și dezvoltării
potențialului genetic al fiecărei clone în funcție de
specificul ei.
Trebuie
s-o spunem deschis, respectînd necesara prudență
experimentală dar și fără falsă modestie, că pînă
acum experimentul Genius a decurs la parametrii optimi.
Testele de aptitudini au dovedit înzestrări supranormale
ale fiecarui copil relativ la media pentru vîrsta lui. Mai
mult, fiecare dintre ei a probat inclinații excepționale
pentru disciplina în care originalul a excelat. De exemplu,
clona lui Albert Einstein are o înclinație deosebită spre
fizică și matematică, clona lui Proust are un talent
literar ieșit din comun si așa mai departe.
Partea
cea mai palpitantăa a acestui experiment este, dupa opinia
mea, faptul că în realitate n-avem nici cea mai vagă idee
despre rezultatele finale. Putem estima că generația
genială pe care o formăm va avea o contribuție spirituală
incomensurabilă în următorii ani. Dar în ce va consta
aceasta contribuție este o enigmă pe care aș numi-o
transcendentă. Cum va revoluționa noul Einstein fizica
timpului nostru? Cum se vor lămuri contradicțiile aparente
a caror rezolvare va constitui cheia de bolta a unei noi ințelegeri
a lumii? Care vor fi profunzimile neexplorate ale sufletului
omenesc pe care noul Proust le va scoate la lumină și prin
ce tehnici ale scrisului va încerca să surprindă
realitatea mobilă și indefinită a psihicului nostru?
Acestor
întrebări tulburătoare următorii ani le vor aduce răspunsurile.
Va fi un moment de cotitură în istoria omenirii ca
descoperirea focului sau a energiei nucleare...
Interlaken,
6 August 2030
Eu
am aprins fitilul!...
(fragment
din interviul acordat de octogenarul dr. Alfred Zweisteinen,
laureat al premiului Nobel pentru medicină, la resedința
sa din Elvetia)
De
mai mult de un secol se vehiculează tema responsabilității
morale a omului de știință, încît a devenit un refren
plictisitor care nu mai mișcă pe nimeni. Și totuși
povestea se repetă mereu cu consecințe din ce în ce mai
grave. Savanții sunt niste perpetui ucenici vrăjitori care
dezlănțuie forțe uriașe pe care apoi nu le mai pot stăpîni.
Cînd s-au realizat primele experimente de clonare umană și
manipulare genetică doream doar să cunoștem secretele vieții
și, dacă se poate, să îmbunătățim bagajul ereditar al
omului. în nici un caz nu ne gîndeam la societățile
artificiale, structurate pe caste genetice cum se practica
acum pe scara largă în Asia în scopul sporirii eficienței
sociale și productivității. Nu ne gîndeam la armatele de
soldați clone și alte grozăvii cărora astăzi trebuie să
le facem față. Toate acestea desigur nu erau în intenția
noastră dar trebuia să reflectăm asupra posibilității
utilizării descoperirilor noastre în scopuri nocive.
Un
caz nefericit și tipic de deturnare a bunelor intenții
este și experimentul Genius, care -îmi pare rău s-o spun-
este un răsunător eșec. Deși nu m-am implicat activ in
desfășurarea sa propriu zisă, experimentul se bazează pe
rezultatele unor cercetări proprii din perioada berlineză,
așa că l-am urmărit cu multă atenție și am solicitat să
fiu ținut la curent cu evoluția sa. S-ar putea spune că
eu am declanșat evenimentele. În prezent acest experiment
a luat o turnură imprevizibilă. Sunt foarte îngrijorat
asupra păstrării secretului tehnicii tiparului remanent.
Se aud zvonuri că anumite grupări fundamentaliste islamice
cu concursul unor geneticieni musulmani dar și a unor savanți
occidentali atrași de cîștig, au reușit sa-l recreeze pe
Mohammed și acum, în mare taină, undeva prin podișurile
Asiei Centrale, pregătesc clona profetului pentru rolul de
conducător al Jihadului împotriva Occidentului satanizat,
rol pe care urmează să și-l asume la maturitate. Se prea
poate ca acest zvon să fi fost răspîndit dinadins pentru
a crește acțiunile fanaticilor. Dar ne putem permite să
desconsiderăm o asemenea eventualitate cu un risc potențial
incalculabil?
Ca
un fapt divers, există o sectă religioasă în Statele
Unite care are o caracteristică bizară. Dogma ei principală
e legată tocmai de tehnica clonării unor persoane decedate.
Dupa ei, noi ne aflăm în Ajunul Apocalipsei. Cum așa?
Simplu. Sfîrșitul lumii e legat de a doua venire a lui
Hristos. Or, dacă noi îl readucem pe Mîntuitor pe pămînt
prin tehnica developării tiparului remanent, se cheamă că
El a venit pentru a doua oară. Quod erat demonstrandum!
Desigur că sunt nebuni. Dar dacă o persoană suficient de
influentă sau de bogată pentru a putea intreprinde cu
fonduri proprii clonarea lui Iisus va fi atrasă de ideile
Sectei? O asemenea perspectivă, nu știu de ce, mă
indispune enorm. Aici navigăm în ape foarte tulburi. Cred
că am fost frivol etichetînd această divagație drept un
fapt divers. Nu cu un risc politic major avem de-a face aici
ci cu unul spiritual...
decembrie
20??
Din
ecuație au lipsit unele necunoscute...
(fragment
din prefața scrisă de Jon Gabriel, fost participant la
experimentul Genius, la cartea ziaristului B.C. Bernward
Experimentul Genius. Decepții si certitudini)
...Care
a fost greșeala noastră e greu de spus. Mai ales că dacă
experimentul Genius a fost sau nu un eșec e încă un
subiect controversat. De fapt, față de rezultatele
scontate cele reale au fost doar ușor diferite. Ceva
indefinit le altera. O diferență de nuanță care poate fi
simțită dar e aproape imposibil de formulat.
Cineva
ar putea să se mire că îmi pun astfel de probleme tocmai
eu. Ar spune iată, fiecare clonă a devenit o somitate în
domeniul în care originalul a strălucit. Dostoievski al
vostru este un mare scriitor, noul Einstein e un mare
fizician. Atunci, ar conchide acest observator binevoitor,
cine poate spune cu îndreptățire că experimentul a fost
un eșec?
Din
păcate lucrurile nu sunt chiar așa simple. Cel puțin eu
nu vreau să-mi permit o asemenea simplificare. Să ne
concentrăm de exemplu asupra lui Dostoievski clona. Ca și
originalul este un scriitor prolific și de succes, o
personalitate publică interesată de actualitate și
implicată activ în viața social-politică. însa una
dintre cele mai izbitoare trăsături ale lui Dostoievski
originalul e aceea de a fi stabilit prin intermediul operei
sale relații speciale cu mulți dintre cititorii lui.
Personalități de diverse orientări de pe toate
meridianele au declarat ca Dostoievski este de o covîrșitoare
importanță pentru ei. Dacă Dostoievski figurează între
lecturile cuiva atunci este primul ierarhic, niciodată al
doilea. Dostoievski este cel mai iubit scriitor de pe Pămînt
în timp ce pentru mulți este complet ilizibil. Niciuna din
aceste trăsături nu se regăsește la noul Dostoievski.
Scrierile lui întrunesc aprecieri unanime dar nimeni nu se
omoară după ele. Noul Dostoievski este ceea ce se numește
un scriitor la modă. Prestigiul său este limitat la cercul
cunoscătorilor și al snobilor, unul cuasioficial și e de
așteptat să nu supraviețuiască persoanei fizice. Nu în
ultimul rînd aș menționa observația curioasă a unor
cititori dezamăgiți după care scrisul actualului
Dostoievski aduce mai mult cu Turgheniev.
Einstein
al secolului XXI este un savant cu o activitate prodigioasă
atît pe plan științific cît și ca activist civic.
Dosarul său profesional cuprinde sute de articole științifice
și multe cărți dar, precum mulți au observat, nici una
din ideile sale nu joacă un rol hotărîtor, deschizător
de drumuri în fizica modernă. Preocupările sale s-au axat
asupra unor domenii fierbinți, intens studiate dar care după
un timp au ieșit din centrul de interes general. Deasemenea,
s-a observat că activismul civic al noului Einstein e
canalizat asupra unor topicuri foarte comune în actualitate
și poziția lui e mai curînd in acord cu a societății
spre deosebire de Einstein cel original care avea o poziție
pacifistă într-o Americă în plin regim mccarthyst, atrăgîndu-și
astfel suspiciunea de simpatizant comunist.
Trecînd
la Proust vom remarca un monden stilat si un literat fin.
Deasemenea o operă întinsă și prolixă care se apleacă
asupra complexității misterioase a relaților interumane
cele mai comune. Spre deosebire de Proust cel original pe
care André Gide l-a catalogat inițial drept un snob și un
scriitor monden ca apoi lucrătura timpului să-l
reabiliteze, pentru noul Proust există prognoza ca
scrierile sale considerate pripit ca profunde și revoluționare
se vor dovedi curînd a fi pretențioase și snoabe, ba
chiar triviale în ciuda expresiei rafinate.
În
sumă, concluzia paradoxală care se poate extrage din cele
spuse este că clonelor, deși înzestrate excepțional,
ceea ce le lipsește este... geniul. Se pare că poți fi
oricît de inteligent și de talentat fără a fi genial. Cînd
am demarat experimentul am pornit de la premiza îndrăzneață
dar inevitabilă că geniul este o componentă genetică pe
care o educație adecvată o activează. Dar din ecuația
noastră au lipsit unele necunoscute. Clonele sunt biologic
exact aceeași oameni ca acei giganți care ne-au modelat
istoria și cultura. Dacă o reconstituire absolut fidelă
nu garantează geniul, atunci cum apare el, ce îl aduce? Un
om al bisericii ar susține că întrebarea corectă este
Cine acordă grația geniului, sugerînd în felul acesta răspunsul.
Poate că acest experiment este prima punere în evidență
a harului. E de așteptat ca o punere a problemei în
termeni de har să stîrnească multe proteste. Dar cum să
numesc altfel decît har un factor care nu acceptă nici o
estimare cantitativă și care iese de sub incideța
cauzalității? Apariția geniului nu este complet
imprevizibilă, nu e un capriciu al sorții. Geniul e
favorizat de o înzestrare genetică supranormală, de o
buna educație care toate îi alcătuiesc un mediu propice.
Dar nimic nu-l determina, nimic nu-l controlează. Apariția
geniului ascultă numai de legile sale nepămîntești...