Un tramvai numit speranță*

de Adrian Drăgan

 

 

________________________________

*Această povestire a stat la baza scenariului filmului de acțiune "Tramvaiul Terorii" cu Sandra Bullock și – evident – Bruce Willis.

 

Deși cu toții au avut de suferit de pe urma haosului care cuprinsese preț de o jumătate de zi orașul și perturbase mecanica de zi cu zi a vieților, cei mai mulți au aflat abia la știrile de seară motivul acestuia. Până atunci se vorbea de atentate ale unor fanatici milenariști sau ale celor care prin asemenea căi încearcă să îl înduplece pe misterioasul lor Mahdâ să vină odată pentru a tranșa lumea, despre iminența păstrată secretă a unui cutremur ce nu va cruța mare lucru din metropola obosită și chiar despre apropierea vertiginoasă a unui asteroid aruncat cu precizie din cine știe ce praștie siderală către centrul administrativ al orașului.

Nu fusese, evident, vorba de nimic atât de teribil și fantastic, ci de un fapt divers mai degrabă accidental. Pur și simplu, spre prânz, un biet tramvai s-a revoltat și și-a părăsit ruta ce îi fusese lăsată rost de la facerea lumii, lumii lui de asfalt și curent electric. În urma investigațiilor s-a aflat că era un tramvai destul de vechi, care funcționase ireproșabil până în acea zi, nelăsând loc bănuielilor că ar fi fost în stare să își părăsească ruta pe care o urma conștiincios de mai bine de zece ani, zi de zi, pe arșiță, ninsoare, ploaie sau pur și simplu. Diverșii vatmani care i-au trecut prin cabină au mărturisit, intervievați, că nu avuseseră niciodată probleme cu tramvaiul în discuție. Chiar și celelalte tramvaie au arătat că fostul lor coleg nu se deosebise cu nimic de ele până atunci. Organele de anchetă, psihologii și sociologii și-au recunoscut neputința: nimeni nu a putut explica de ce, în absolut obișnuita zi de 16 august, la ceasul unui prânz absolut obișnuit, tramvaiul a dat un colț neprevăzut în traseu, cotind pe o stradă pe care nu numai că nu mai circulase niciodată, dar care, în plus, nici măcar nu era prevazută cu șine pentru tramvaie și sârme electrificate. Metamorfoza a fost pe cât de spontană pe atât de neașteptată, astfel încât în prima clipă vatmanul nici nu a realizat-o, iar în ceea ce îi privește pe călători, ei s-au gândit în primele momente la o schimbare neanunțată a traseului, și un torent de proteste populare s-a revărsat pe șinele văzduhului către administrația orașului. Până ce un puști a observat în gura mare că pe strada Compozitorilor nu există linie de tramvai, nu sunt șine, să moară mama, și atunci pe ce merge ăsta și, mai ales, unde ne duce. Revolta orală a fost înlocuită de panică și nu a trebuit mult timp pentru ca geamurile să fie sparte și pasagerii să sară din mers în plină stradă, mai întâi micii cerșetori care, asemena cuvioșilor sihaștrii, nici măcar nu se opriseră din recitarea pentru a miia oară a canonului lor de rugăciuni, apoi muncitorii mătăhaloși, gâfâind ca la strung și, în cele din urmă, gospodinele grase care și-au abandonat plasele cu legume și pensionarii care uitaseră de fapt și traseul corect al tramvaiului și destinația spre care ieșiseră la promenadă. Cât despre vatman, el învârtea disperat manivela, apăsa frâna în neștire și, în același timp, nu se știe de ce, aprinsese farurile. Toate acestea s-au dovedit zadarnice: pur și simplu tramvaiul nu mai asculta de motor, de comenzi, de nici una dintre legile care îi determinaseră drumul prin lume până atunci. In cele din urmă, înspăimântat de apropierea de o intersecție și de iminentul impact ce se profila în persoana unui camion blocat fără tact tocmai acolo, vatmanul, asemena unui căpitan de corabie, și-a abandonat nava în deriva aruncându-se pe ușa deschisă manual în boscheții de pe marginea drumului. Pe trotuare, atrași de neobișnuitul spectacol al unui tramvai care nu mai merge pe șine și mai ales de călătorii care țâșneau pe fostele geamuri asemenea unor gândaci goniți de insecticid din bucătărie, oameni, mașini, copaci și alte lucruri care își urmau ruta și rutina, căscau ochii (sau farurile, dupa caz) oprindu-se din mers sau din stat. Era doar începutul, căci, începând cu autovehiculele care frânau violent pe strada Compozitorilor pentru a evita pe cei care părăsiseră tramvaiul deraiat de la rostul său, tot orașul avea să se oprească, încet-încet, pe măsură ce rebelul îl străbătea, din funcționarea sa cotidiană.

Dar tramvaiul? Ei bine, tramvaiul gonea nebunește, amețit de uluitoarele decoperiri pe care i le oferea acel gest neprevăzut în fișa sa tehnică, i se părea că, metru cu metru, reconstruiește orașul care până atunci se limitase la un număr fix de străzi bine știute, că își sporește lumea cu noi case, noi copaci, noi oameni și, ei bine da, noi zări. Nici acum nu se știe încotro se îndrepta, ce cap de linie nou urmărea să atingă, se pare mai degrabă că nici măcar nu avea o asemenea țintă, că uitase de linii și de inevitabilele lor capete, că, îmbătat de creație, mergea la întâmplare, ușurat de povara sa de griji și carne care îi dictase până atunci drumurile. Un parc desfășurat copac cu copac, un bulevard developat casă cu casă, totul îi furase mințile în asemenea hal încât puțin îi păsa de interdicția culorilor semafoarelor, de semnele de circulație și, cel mai grav, de panica uimită a agenților de circulație. In urma lui mașini și autobuze se tamponau, peroanele de tramvai gemeau de oameni care nu mai aveau să ajungă la locul lor de munci,  orașul întreg o lua, pe urmele lui, razna. Iar el se simțea atât de bine încât carcasa ruginită i se părea mai strălucitoare decât în ziua în care a ieșit pe poarta uzinii, farurile prăfuite parcă aruncau fulgere și mai ales scârțâitul roților care mai înainte îi descriau avansul lent dar constant al ruginii și al lui către locul acela sinistru de la marginea orașului unde tramvaiele scoase din uz zac lăsate fără drum, care, se știe, e sângele lor, scârțâitul acela rău-prevestitor se transformase într-un marș triumfal executat de o orchestră de alămuri lucitoare... Știa de acea împărăție a ruginii din șoaptele altor tramvaie sau ale autobuzelor din garajul vecin, poate doar din intuitia că nu se putea ca linia Piața Muncii – Bd. Eroilor Revoluției să fie singurul său drum, că dincolo de drumul – bun sau rău – cel de toate zilele există un altul, o auzise de altfel și de la un călugăr cerșetor jegos care îi fusese timp de o iarnă cel mai fidel călător și pe care acum organele de anchetă îl caută în zadar. Și poate pentru că nu vroia ca acel celalalt drum care avea sa fie si ultimul sa fie cel catre cimitirul mijloacelor de transport în comun, tramvaiul nostru și-a trădat călătorii pe care îi servise până atunci ireproșabil. E păcat că după acea întâmplare s-a spus că, de fapt, serviciile sale ar fi lăsat de dorit, de exemplu s-a revelat faptul că instalația de încălzire era ca și inexistentă, că scaunele de plastic erau cam murdare sau că nu o dată a întârziat în cutare sau cutare stație. Însă orice om cu capul pe umeri a recunoscut că aceste acuzații mai degrabă picante erau floare la ureche pe lângă abaterea săvârșită pe 16 august.

Că a disturbat traficul întregului oraș, că a lăsat strunguri, cabinete medicale umane și veterinare, calculatoare și atâtea alte utilaje fără manipulanți (și, astfel, a încetinit producția și, implicit, ritmul creșterii economice), că a făcut sute de agenți de circulație să se îmbolnăvească de plămâni la cât au suflat în fluiere în zadar, că a dat peste cap orașul, ca să fim mai scurți, nu ar fi încă nimic pe lângă faptul că făcând toate acestea nu și-a respectat legile, căci dacă toate cele enumerate ar fi fost prevăzute în programul său de funcționare, nimeni nu ar fi avut nimic de comentat, ar fi fost OK, adică firesc, dar nefiind așa, el a creat un posibil precedent nemaîntâlnit, nerespectarea regulamentului intrinsec, aspect cu atât mai grav cu  cât, după cum se știe, un tramvai intră în nemijlocit contact cu nenumărați oameni care astfel se pot molipsi și deveni purtători ai necunoscutului sindrom al deraierii și revoltei. Urmările? Incalculabile, așa că s-a hotărât cât mai urgenta stopare a eventualei răspândiri a virusului în tot orașul.

Un general din Marele Stat Major a propus, cu o voce care amintea de filmele de război, folosirea tancurilor în plină stradă, soluție pe care o mai recomandase cu succes cândva, dar un funcționar ochelarist de la comisia de monumente a primăriei  a observat timid că străzile sunt pline de oameni și, mai ales, de monumente arhitectonice insetimabile... și tancurile au rămas pe loc, în așteptarea viitoarei revoluții. Atunci, un important om de stat pasionat de vânătoare s-a gandit la hăituirea tramvaiului cu elicoptere de luptă, prin acest safari urban urmărindu-se prinderea țintei în niște lațuri imense aruncate din aer. Totuși, s-a obiectat cu respect, acest plan ingenios nu ar putea fi aplicat pe străzile mai înguste care abundau în cartieul vechi, cel mai gustat se pare de tramvai, așa că marele demnitar s-a văzut nevoit să se mulțumească în continuare cu zimbrii și bivolii africani importați special din savană și adaptați să supraviețuiască climei temperate – nu și gloanțelor bine țintite, evident... O avalanșă de propuneri ale diverselor personalități din viața politică, sportivă sau culturală s-au revărsat în câteva ore către sediul Regiei de Transport Public, unde țineau sedință în regim de urgență și reunite Marele Stat Major, Guvernul și, nu e limpede din care motiv, Asociația Crescătorilor de Cornute Mari și Mijlocii. Astfel, s-a dezvăluit mai târziu că antrenorul lotului național de rugby, erou național și fost campion european cu o echipă străină, s-a oferit să își scoată echipa din cantonament convins fiind că băieții săi vor placa tramvaiul dacă în drumul acestuia se va ridica o poartă care să îi facă sa creadă că vehicolul se năpustește spre terenul de țintă, un controversat guru care cumula titlurile de iluminat, membru fondator și deputat a chemat țara și populațiile inteligente din eter la o meditație comună a cărei forță va defecta, asemenea unui scurtcircuit, tramvaiul, liderul organizațiilor studențesti a spus că un zid viu, de piepturi tinere dezgolite, va opri bestia făcând apel la sentimentele sale umanitare, arhiepiscopul romano-catolic a cerut o legătură telefonică directă între tramvai și Vatican, asigurând că Sfântul Părinte va aplana sau media criza, așa cum făcuse într-un caz similar din 1283, un poet popular care își însoțea numele de sloganul "președintele ales al Muzelor " s-a oferit să convingă tramvaiul să se oprească doar cu forța versului său, de nemăsurat in cai-putere...

Nimeni nu a convins însă, așa că până la urma s-a hotărât să se ceară ajutorul logistic al unui puternic stat vecin și prieten, vestit prin specialiștii săi în de/montarea crizelor. Astfel,  pe la ora 4 p.m., la bordul unui avion cu reacție, a sosit în metropola devastată un vestit profesor de la catedra de T. T. T. (Tehnici, Tactici, Teorii) a Universității de Științe Conspiratorii din capitala vecină. Acesta a studiat în doar câteva secunde voluminosul dosar, a exclus rapid ipoteza unei diversiuni (nu își amintea să fi comandat așa ceva în acel oraș) și, în fața Camerelor Reunite și a Sfântului Sinod, a indicat soluția dezamorsării crizei: demolarea orașului, de ale cărui strazi ("trasee" in limbaj de specialitate) fiind lipsit, tramvaiul se va opri derutat si diversiunea va înceta de la sine.

Proiectul, aprobat de toți factorii de decizie și de un sondaj de opinie național, mai aștepta doar semnătura Președintelui Republicii pentru a fi pus în aplicare. Acesta însă a comis o eroare fatală: încercând să negocieze excluderea din Ordin printr-un articol special a casei sale părintești din cartierul muncitoresc, a întârziat aplicarea imediată a planului dând astfel tramvaiului posibilitatea de a dispărea fără urmă. Cum s-a putut întâmpla așa ceva având în vedere că era urmărit cu câini antrenați, echipaje motorizate ale poliției și posturilor de televiziune, din elicoptere și chiar din satelit? Foarte simplu: pur și simplu, în goana sa fără țintă, tramvaiul a nimerit în cimitirul de mijloace de transport în comun, unde, din rațiuni neelucidate, s-a oprit (probabil ca să se reculeagă la mormântul străbunilor, a afirmat ulterior "Președintele ales al Muzelor"), făcând astfel imposibilă identificarea sa între miile de tramvaie scoase din uz de care nu se mai deosebea, în urma tamponărilor din ultimele ore, cu nimic.

Armata a încercuit imediat câmpul acela de la marginea orasului alături de tunurile aparatelor de fotografiat și teleobiectivele camerelor de luat vederi și un zid de beton a răsărit peste noapte în locul vechiului gard de scânduri, precauții care s-au dovedit însă inutile, tramvaiul părând a se fi cufundat în imobilitatea cuminte și regulamentară a vecinilor săi.

Așa ca administrația s-a liniștit, orașul a revenit în câteva ore la starea normală ca și cetățenii săi, savantul străin a plecat la bordul unui avion cu reacție într-o capitală de republică ex-secesionistă... Și totul pare a fi ca înainte, numai cimitirul de tramvaie e nițel schimbat: are un client în plus, despre care nu se poate spune cu exactitate dacă doarme somnul amar de rugină al morții sau doar se preface, așteptând o noapte în care să spargă gardul de beton învechit deja și, urmat de mii de carcase însuflețite de absurdul virus al libertății, al speranței, să întoarcă orașul și lumea pe dos.

 

 

respiro©2000 All rights reserved.