Decalogul
după Hess
de Alina Nelega
Hess
în celulă. 93 de ani. Masa e pusă pentru două persoane,
tacîmuri, lumînări. Din masă, de pe masă, de sub fața
de masă vor apărea cele necesare. Hess definitivează
ultimele detalii. Lumina rămîne plină, sală-scenă.
Bună seara, domnilor. Și doamnelor. Și bine ați venit în studioul
nostru de la Spandau, Berlin, în
centrul Germaniei, centrul Europei, centrul lumii! Țara
lui Goethe, a lui Beethoven, a lui Hölderlin, a lui Heidegger, paradisul universităților,
țara niebelungilor, țara lui Hänsel și Gretel. Știu că
mă vedeți. Știu că mă auziți. Am știut-o de-acum
patruzeci de ani, cînd ați instalat camerele. Nici nu v-ați
dat osteneala să le ascundeți ca lumea. Prostul de Hess!
Nu se prinde el. Da, mi-a plăcut să fac pe prostul. E
comod, e inofensiv, proștii sînt sarea pămîntului, ei
ung mecanismul lumii, fără ei nimic nu s-ar întîmpla! Mă
bucur că sînt prost, sînt mîndru că sînt prost! Cel
mai prost nazist. Ultimul nazist.
Casetele se înregistrează și se schimbă
automat. O dată la șase luni cineva, un nimeni, un nimic
le vizionează prin sondaj sau le reciclează și gata. Cu
banda pe care ați înregistrat-o, cu viața mea din ultimii
patruzeci de ani, puteți înconjura Pămîntul de șapte
ori. E egală cu de două ori distanța pînă la lună.
Fiecare zi e-acolo, fiecare oră, minut, secundă. Casetele
alea sînt viața mea. Casetele alea de plastic reciclate în
circuitul industrial, din care ați făcut rame de ochelari,
învelitori de caiete, huse de scaune, prezervative,
jaluzele, tuburi de pixuri, cozoroace de șepci, dosare cu găurele
mărunte pentru bibliorafturi, ștergătoare de parbriz, ba
chiar și parbrize. Tocuri de pantofi, pungi de plastic
pentru împachetat sucuri, conserve și cîrnați. Viața
mea a ajuns ambalaj de cîrnați.
Bănuiesc că la început v-ați distrat de minune. Vă holbați în
ecranele alea zi și noapte, făceați cu schimbul, vă uitați
cum dorm, cum mă cac, cum îmi fac laba, cum mă scobesc în
nas! Nu m-aș mira să aud că, în primele zile, v-ați
invitat și prietenii. Unde cinăm azi? La restaurantul
grecesc? A, nu, eu iau masa cu Hess. Știi cine, nu?
El mănîncă șalău cu sos Meunier, cabernet, puțin
Stilton și tort cu frișcă. Nu bea bere niciodată. E neamț,
sigur că e neamț. Da pur și simplu nu bea bere. Eu o să-mi
comand o pizza. Vino și tu, dacă vrei. E mai tare ca
Marilyn Monroe. Numa că n-are țîțe. O să luăm și
niște Diet Coke. OK, puțoilor, beți-vă pișatul ăla cu
zaharină, că nu oricine mănîncă homar pe banii
poporului american. Fuck you.
Asta înainte ca statul german să preia custodia mea. Acum primesc
chifteluțe cu orez de două ori pe săptămînă și în
rest spanac! Patria recunoscătoare nu mai are bani
pentru un bătrîn veteran de război. Deutschland über
alles mă lasă să mor de foame.
Ziua
Mondială a Sinuciderii
Dar azi e altceva. Azi e o zi mare. Am pregătit masa cu mîna mea,
pentru o ocazie specială. Din pachet. Am și eu fanii mei.
Îmi trimit tot felul de pachete. Nu, nu e ziua mea. N-o să
ghiciți niciodată.
Astăzi e 17 august 1987. Pare o zi ca oricare alta. Dar nu e. Ieri, da,
ieri a fost o zi obișnuită, a fost 16 august. Nimeni n-o să-și
mai aducă aminte de ziua de 16 august 1987 peste o lună.
Ce făceați în 16 august 1987? Ce mirosuri ați simțit,
ce ați mîncat? Ați făcut dragoste pe 16 august 1987? Era
cald, era frig? A plouat? La ce vă gîndeați pe 16 august
1987? Erați în vacanță, vă aduceți măcar aminte unde
v-ați petrecut vacanța în 1987? Cum arăta mama voastră
în 16 august 1987? Dar voi? Ce culoare avea cămașa,
cravata, batista cu care v-ați șters fruntea? Ați dat
vreun telefon? Cine vă era cel mai bun prieten în 16
august 1987? Aveți vreo fotografie din 16 august 1987? Ați
existat măcar pe 16 august 1987? Un gînd, o idee, o dorință
din 16 august 1987!
În schimb azi e o zi specială. E Ziua Mondială a Sinuciderii. Eu am
decretat-o. Azi, 17 august. Și o sărbătoresc așa cum se
cuvine. Ei, dar ASTA, din păcate, n-o s-o mai vedeți. De
ce? Păi, odată că sinuciderea e ceva foarte personal. Ca
schimbatul lenjeriei. Noi, germanii, sîntem o națiune
simplă. Nu ne place să facem prea mult caz. Nu ne place sîngele.
Nu ca japonezii. Nu mă pot sinucide în fața camerelor, a
posterității. A voastră, adică, voi care nu sînteți
aici, deși eu vă vorbesc, iar acuma, cînd mă auziți, eu
nu mai sînt de mult aici. Ca stelele alea, cînd le vezi
lumina ele au dispărut de milioane de ani. (Scoate
o steluță galbenă, apoi încă una, în timp ce vorbește.)
Mii și milioane de ani lumină. Misterul Universului.
Micuțele stele, care sclipesc așa frumos noaptea...în
limpezimea cerului de vară...poezia translucidă a cerului,
iarna...Cine n-a privit vreodată cerul ținîndu-și iubita
de mînă? Cine n-a compus o poezie cu ochii la cer?
Constelații întregi. (Mai
scoate una, încă una și tot așa.) Constelația
Hersch, constelația Roth, uite! Jankelevici, Steilmann,
Lifschitz, Bergman, Wieder. Tot zodiacul! Cerul înstelat
deasupra mea...Kreisler, Wiessmann, ce frumos!
Da...era frumos...ei, n-are rost să vă supărați, chiar dacă n-o să
vedeți evenimentul central, vă dau voie să priviți cina.
E o cină intimă, dar puteți participa. Pentru că v-ați
purtat, în general, destul de frumos cu mine, mi-ați adus
ziare și fotografii. Chiar un televizor, asta înainte de a
mă opera de cataractă. Între timp am auzit că s-a
inventat și în culori. E, ce contează, e bun și radioul.
Ați fost drăguți, popor de secături, nație de bastarzi.
Vă fac cadou înregistrarea asta.
Trebuia deja să fi venit. Așa e el, are o fire cam independentă, nu
prea vine la timp și, cînd ai nevoie de el, are treabă în
altă parte. Dar de venit tot vine pînă la urmă. Intră
și iese cînd vrea. Așa e el, mai...neconvențional. E cam
ocupat, așa că s-ar putea să întîrzie puțin. Dar pînă
atunci noi putem începe cu un schnaps. Sau poate preferați
șampanie.
Toast
Sinuciderea. Sinucidere vine din latină. Sui pe sine și cide a
ucide. Suicidium. În societățile primitive, sinuciderea
era adesea rituală. Atitudinea față de sinucidere s-a
schimbat de la Sfîntul Augustin încoace. El a pus bazele
doctrinei creștine împotriva sinuciderii.
Procentul de sinucideri printre femei e destul de scăzut. În general,
sinucigașii sînt bărbați, adolescenți sau bătrîni între
75 și 84 de ani. La 93 nu-i nici un pericol. Asta rămîne
de văzut. Sinucigașii obișnuiesc să vorbească despre
moarte înainte de a-și lua viața. Eu am să vorbesc
despre altceva. De obicei bărbații reușesc să se sinucidă
din prima încercare. Ei folosesc adesea arme de foc, mai
ales pistoale. Hemingway s-a sinucis cu pușca lui de vînătoare.
Hitler s-a împușcat în gură. Încheietura mîinii lui
era slabă și moale. Avea nevoie de un punct de sprijin.
Nietzsche... credea în sinuciderea rațională.
Prosit!
Confesiunea
Domnilor! Doamnelor! Iată-mă, azi, în fața voastră. Pe mine, Rudolf
Hess, cea mai mare eroare judiciară a secolului. Condamnat
pe nedrept, închis patruzeci și șapte de ani, fără vină.
În seara asta, la cină, veți auzi confesiunea mea. Voi
vorbi, în fața voastră și în fața lui. Ca Moise, în
Egipt. Și eu m‑am născut în Egipt. Ca și el. Și
eu mi-am mîntuit poporul. Și eu, ca și el, am fost
scuipat de ai mei.
Iese
lumina din sală, rămîne scena.
1. SĂ
NU AI ALȚI DUMNEZEI ÎN AFARĂ DE MINE
Scuză-mă, stăteam cu spatele, nu te-am văzut cînd ai intrat. Era să-ncepem
fără tine.
Spune-mi, ce culoare ai azi? Ieri ai fost roșu, alaltăieri albastru, cînd
te superi ești verde. Cred că săptămîna trecută nu te-ai
simțit prea bine, ai fost cam oranj. (Se
întoarce)Unde ești? Iar ai dispărut. Poate iar ai
murit. Mori și te trezești, mori și te trezești. Te
joci. Îți place să te joci, îți place să faci pe
prostul. Exact ca mine.
La început nu mureai. Erai cu mine tot timpul, te duceam în călătorii,
la conferințe, erai cu mine de dimineața pînă seara,
chiar în momentele mai intime. Nu exista jenă între noi,
ne iubeam. Am crezut că și tu mă iubești și eram
fericit. Pe urmă, fără nici un motiv, ai început să te
schimbi. Era din ce în ce mai greu să te găsesc. Căpătai
formă în cele mai cretine momente. Odată te-am văzut în
ochii unui melc, mamăăă ce față aveai! altă dată după
urechea lui Goebbels, în manșeta lui Churchill și chiar
sub mapa de pe biroul meu, atunci cînd...ce naiba căutai
după urechea lui? Îi șopteai ceva? Lui? Asta a fost
culmea trădării, să știi. Rîdeați de mine, făceați
glume pe seama mea, cu Gobi, cu țăranul ăla și cu
Himmler, căcănarul, găinațul ăla, cu toți soldățoii
ăia grețoși care n-au urcat în viața lor într-un
Messerschmidt. N-aș fi crezut așa ceva despre tine, m-ai
dezamăgit, încă de-atunci. Pe urmă, am tot încercat să-ți
atrag atenția. Și te rugam, încercam să te fac să-mi
vorbești. E bine sau nu e bine, să merg sau să nu merg
acolo, să intru sau să nu intru? Să semnez sau să nu
semnez? Ce să fac, Doamne, dă-mi un semn! Și tu...nimic.
Pînă-ntr-o zi mi-am dat seama. Cum era să știu că ești
mut? Mă gîndeam eu că ești surd? Că vorbești prin
semne? Că doar de-aia zicem toți: Doamne, dă-mi un semn!
Și semne erau destule: alunițe, cutremure, pete în soare,
viței cu două capete, solnițe răsturnate, inundații,
meteoriți, cîrcei, epidemii de unde era să știu care
sînt de la tine? Păi ce însemnau niște semne nesemnate?
Anonime!? Și-atunci mi-am zis: da ia stai puțin, poate
că ăsta nu știe să semneze. Dacă nu aude, nu vede, nu
vorbește, e clar că nu scrie și nu citește. E analfabet.
Ne lăsăm conduși de un analfabet? Noi, cea mai culturală
națiune a Europei, centrul Europei, centrul lumii! Țara
lui Goethe, a lui Beethoven, a lui Holderlin, a lui
Heidegger, paradisul universităților, țara niebelungilor,
țara lui Hänsel și Gretel?!
Și atunci m-am hotărît să pun capăt acestei relații care mă
obosea. Prea venea tot numai de la mine. Eu te rugam, te
imploram, te visam, te vedeam peste tot. Te iubeam. Asta
era. Te iubeam prea mult. Iar tu? Unde era partea ta? Nici
un semn de prietenie, pur și simplu nu mă vedeai. Poate
erai orb. Lumea era condusă de un analfabet orb, surd, mut,
care face semne. Și nu tot timpul. Doar din cînd în cînd.
Nu poți să îi condamni că l-au preferat pe El. Mai ales după ce li
s-a spus că ai murit, iar tu n-ai făcut nimic să le arăți
că trăiai. Pe cînd El era acolo, avea grijă de noi, El
ne spunea ce avem voie să facem și ce nu. El ne cînta cîntece
noi de leagăn, El ne arăta ce-i frumos și ce-i urît, El
ne învăța cum să ne iubim patria, cum să ne alegem
nevestele, cîți copii să facem, ce să mîncăm, cu ce să
ne îmbrăcăm. El ne spunea cînd să ne fie frig, cînd să
ne fie cald, ce cărți să citim și ce cărți să ardem,
El dădea legi, pe care le și semna, nu erau anonime, îl
vedeai, îl auzeai, te vedea și te auzea, nu puteai face
nici o mișcare fără știrea lui. Era peste tot. Asta
numesc eu reciprocitate.
Poți să-l înțelegi că a încercat să scape de concurență. L-am
ajutat, de acord, aici am greșit, n‑ar fi trebuit să-l
mint, dar am făcut-o pentru că eu, spre deosebire de ei,
te iubeam. Întotdeauna mi-am dorit să te întîlnesc, erai
singurul meu gînd, obsesia mea. Și atunci am găsit soluția.
Matematic, simplu, copilăresc de simplu, ca în clasa întîi:
am procedat prin eliminare. Am inventat legea aia, cu
eugenia. Scopul ei era, de fapt, să te găsim pe tine. Nu
te numeam, dar era clar că oricine te vedea, avea dreptul să
te prindă și să te aducă la noi, viu sau mort. Am pus și
un premiu pe capul tău. Și au fost destui amatori. Să se
termine cu handicapații, cu estropiații, cu mutilații, cu
neajutorații, cu transsexuații! Să le facem un bine, să
punem capăt suferinței lor. N-a mai rămas un oligofren în
toată Germania. Nici un imbecil. Toți cei cu buză de
iepure, gură de lup, care aveau capetele prea mari sau mai
mici decît decretase El, cocoșații, piticii,
homosexualii, ucigașii în serie, paricizii, incestuoșii,
perverșii, drogații, ah, am golit toate balamucurile,
toate închisorile, Germania era curată! Pură, castă, ca-n
paradis.
Numai tu nu erai de găsit. Veneau la început cîte zece, apoi douăzeci,
apoi o sută, pe urmă nu i-am mai numărat. Într-o zi mi-am
dat seama că i-am terminat pe toți. Oare erai și tu
printre ei? Zvonuri despre moartea ta au mai fost și înainte,
cum puteam să fiu sigur? O vreme n-ai mai apărut și
atunci am crezut și eu, ca toți ceilalți că ai murit. Am
purtat doliu după tine, am inventat uniformele alea negre.
Și cum nu pot avea alți Dumnezei în afară de tine, fiindcă așa mi-ai
poruncit, am rămas singur.
2. SĂ NU-ȚI FACI CHIP CIOPLIT
Am încercat să mi te imaginez. Cum arată chipul tău? Ce față ai,
în realitate, nu fețele pe care mi le arăți, adevărul.
N-am vrut să-mi fac chip cioplit. Am încercat să ajung la
tine altfel.
Întotdeauna mi-a plăcut să zbor. Cînd am văzut prima oară un
avion, mi-am imaginat că era condus de îngeri. Niște îngeri
negri, puternici, încruntați, îngeri ai morții.
Luftwaffe.
Altitudine: 100 de metri
Nu e cine știe ce. Avionul vibrează, manșa trepidează. Mă feresc să
mă uit în jos, mi‑e greață. Medicul lui Hitler m-a
sfătuit să-mi masez urechile. O metodă chinezească de
presopunctură. Scapi de frică. Urc. E toamnă. Păsările
migrează spre Africa. În Egipt, la piramide, e plin de
berze.
Altitudine: 200 de metri
Mă apropii de nori. Intru. Sînt singur, mă simt singur, dar din ce în
ce mai puternic. Mă pregătesc, surprinde-mă.
Altitudine: 300 de metri
Nu mai văd nimic. Vîntul bate din ce în ce mai tare, parcă sînt pe
o plută, înaintea furtunii. Urc.
Am trecut de nori. Deasupra, soarele arde, e dimineață și de-abia a răsărit.
Te caut, dar lumina lui mă orbește. Îmi trag apărătoarea
peste ochi. Unde ești?
Altitudine: 1000 de metri
Respir din ce în ce mai greu. E ceață, picături mici îmi umplu plămînii.
Urc din ce în ce mai lent. Încep să-ți deslușesc trăsăturile.
Altitudine: 1500 de metri
Îmi vorbești, dar motorul urlă prea tare. Nu te aud. Ce ghinion
tocmai cînd te-ai hotărît! urăsc avionul ăsta, îl urăsc.
Mă catapultez. Trag de chinga parașutei și ea se desface
albă, ca o pereche de aripi. Urc. Urc din ce în ce mai
aproape de tine.
Altitudine: la stînga tatălui
În sfîrșit, în sfîrșit! Știam. Am ajuns. Acum poți să vorbești.
Vorbește, te ascult, am ajuns, merit un cuvînt, o vorbă
de încurajare, merit, nu? Merit, nu? Merit! Nu? Nu, nu, nu
vreau să mă uit în jos. Acolo sînt oameni și orașe și
țări și drumuri, vapoare și mașini, case, copii, cîini
și vrăbii și alte lucruri care nu contează. Nu mă împinge.
Ce faci, ai înnebunit? Ce faci, ești nebun? Ești nebun?
Am venit pînă aici și tu ești nebun? Scoate-ți casca
aia și îndreaptă naibii mitraliera în altă parte. Am
venit să vorbim. Pace, pace! Nu trage! Nu trage! Nuuuuuuuu
traaaaageeeeee...
N-am mai zburat de patruzeci și șapte de ani.
3. SĂ
NU IEI NUMELE DOMNULUI ÎN DEȘERT
Noi eram cu adevărat îngerii tăi. N-ar fi trebuit să ne lași să cădem.
Noi trebuia să ajungem primii pe Lună și de-acolo
supravegheam pămîntul și ne îngrijeam să nu-ți ia
nimeni numele în deșert.
Privită de sus, Europa seamănă cu o vacă. Trebuie mulsă, dusă la păscut,
fecundată. Asta e istoria, cine cu cine o face. Europa e o
curvă. Leul britanic, cocoșul galez sau vulturul german,
pentru ea sînt totuna. Pe măsură ce îmbătrînește își
dă în petec tot mai rău: cu bizonul american, care rumegă
chewing gum sau ursul rusesc, cu creierul plutind în vodcă.
Chiar dacă i-au tras-o ca ciobanii, i-au băgat secera și
ciocanul în gît. Au umplut-o de sînge. Roșu de Moscova.
Pe urmă, e drept, și-a schimbat ușor nuanța și a
devenit roșu Coca-Cola. Nu te poți baza pe Europa. N-are
discernămînt. Și-ar pune-o și cu dragonul chinezesc, dac-ar
putea.
Cu ce-i mai bună lumea de azi, fără noi? Nu era mai bine să ne fi lăsat
să ne facem treaba? Am curățat Germania de șase milioane
de evrei și, în loc, avem șapte milioane de turci. Și un
stat evreu, înarmat pînă-n dinți. Ne-am retras degeaba
din Balcani: cum moare Tito, slavii ăștia de sud iar încep
se bat între ei. Lasă-i liberi și uite cum apar
americanii să facă iar ordine. Nu era mai bine cu noi? Pînă
și francezilor le era mai bine, așa - o s-ajungă în
comunism mai repede ca rușii, îți garantez eu. Rusia e o
casă prea mare ca să poți ține curățenie în ea cu o mătură
așa firavă, după Stalin totul se duce de rîpă, casa o să
cadă peste ei - și mafia americană abia așteaptă. Țările
nordice sînt lente, Olanda e înecată în droguri și tîrfe,
Elveția e ocupată să facă bani. Englezii o să dispară,
o să rămînă doar o insulă locuită de indieni,
jamaicani și irlandezi care vorbesc americana. Și curînd,
toată Europa va deveni americană. O Americă de mîna a
doua. O bunică incestuoasă. Cel mai ușor de colonizat sînt
țările din Est, după ce cade Rusia, toată lumea o să
vorbească subdialecte americane. Ungaria, Bulgaria, România,
Polonia - vor avea două limbi oficiale: a lor și
americana. De ce ne-ai vîndut americanilor?
Și, parcă asta n-ar fi de-ajuns, ne mai invadează beduinii arabi și
turiștii japonezi, pînă și clima se schimbă, oile
noastre fată canguri, ne umplem de emigranți care mănîncă
lebedele de la Schönbrün, dorm în metroul din Paris și
se înmulțesc sub Colisseum.
Uită-te și tu în jur: toți iau numele domnului în deșert. Noi am
fost singurii care te-am respectat.
Dacă ne dădeai lumea nouă, azi era mai bună. Mai
curată. Mai ușor de înțeles.
4. SĂ
TE ODIHNEȘTI ÎN ZIUA A ȘAPTEA
Nu sînt un monstru.
Am cîntărit în prima zi.
Adolf Eichmann Ludwig van Beethoven,
Martin Bormann Martin Heidegger.
Am cîntărit în ziua a doua.
Hermann Wilhelm Göring Albrecht Dürer,
Joseph Paul Goebbels Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy,
Am cîntărit în ziua a treia.
Adolf Hitler Johann Wolfgang von Goethe,
Reinhard Heydrich Immanuel Kant.
Am cîntărit și în ziua a patra.
Heinrich Himmler Heinrich Heine,
În ziua a cincea am cîntărit.
Marx.
Brecht.
Nici în a șasea n-am stat degeaba.
Nietzsche, Einstein, leberwurst, Freud, Hamburg, Saxa, Volkswagen,
Wittenberg, Hegel, Lorelei, Wagner, Deutschewelle, Köln,
München,
Bonn, Berlin, Spandau, Hess, Rudolf Hess, Rudolf Hess,
Rudolf Hess, Rudolf Hess...
În ziua a șaptea m-am odihnit.
5.
CINSTEȘTE PE TATĂL TĂU ȘI PE MAMA TA
M-am născut și am copilărit în buza Africii, la Alexandria. Pe mama
n-o țin minte, tata era însă un om sever și dominator.
Pe mine mă iubea, dar mă și pedepsea la cea mai mică greșeală.
Nu trebuia să-l fac de rușine. Niciodată.
Împlinisem 14 ani în aprilie și în mai era deja prea cald ca să
mai merg la școală. Îmi petreceam timpul pe
ascuns, fără ca taică-meu să știe, cu George, un roșcat
slăbuț cu pielea plină de pistrui, mai mic decît mine cu
vreo patru-cinci ani și cu, Charlotte, soră-sa, mai blondă
și mai plinuță, cam deodată cu mine. Noi doi formam o
pereche romantică, așa zicea maică-sa, o englezoaică fără
buze, cu dinți de mîrțoagă bătrînă și ochi siropoși.
Am fost întotdeauna înalt, mai înalt decît toți
prietenii mei și păream mai mare de 14 ani, un adevărat
cavaler teuton, după părerea ei. Părinții lor lucrau amîndoi
cu Sir Evelyn Baring, consulul general, adevăratul stăpîn
al Alexandriei. Deja englezii și francezii se pupau în
fund reciproc și își recunoșteau drepturile, unii în
Egipt, alții în Maroc. Saad Zaglul, capul mișcării naționaliste
era vînat zi și noapte. Polițiști înarmați scotoceau
cartierele și desfundau pernele pline de molii și de
blenoragie ale tîrfelor de lîngă port. Nu reușeau să-i
dea de urmă, raziile se țineau lanț, briții parcă erau
nebuni, arestau orice suspect. Unii vorbeau chiar de comuniști.
6. SĂ
NU UCIZI
N-am ucis mai mult decît pescarul care-și aruncă indiferent năvodul,
nu altfel decît vînătorul care,
cu sînge rece,
curăță pădurea de animale bolnave,
sau decît grădinarul care smulge,
cu grijă,
din pămînt buruienile,
toamna,
nu mai mult decît medicul care ucide cu vaccinul lui micile bacterii,
sau virușii care
- s-a descoperit de curînd -
sînt inteligenți.
Cancerul e viu,
ciuma e vie,
tumorile pulsează de viață,
ca niște foetuși
și se hrănesc din tine,
te ucid din dorința de a trăi.
Ce moarte frumoasă,
ca o naștere,
să mori dînd viață
unei tumori de o perfecțiune geometrică!
Trupul tău ucide fără să-și dea seama,
ucide cu plăcere,
soarbe viața ca pe o stridie,
devorează puii încă nenăscuți,
în ouăle lor,
transformă cadavre de animale
fierbîndu-le,
prăjindu-le, jupuindu-le,
se delectează cu zeama,
cu sosul de mortăciune,
alcătuiește edificii
triumfale
din pulpe,
ficați,
grăsime subcutanată,
măruntaie,
le combină cu resturi
mumificate
de plante,
le mănîncă vlăstarele încă fragede,
le conservă sămînța prin
pasteurizare
și numește asta
artă culinară.
Tu cum te-ai simți
dacă ți-aș servi
jamboane marinate
de kamikadze
cu sos de spermă africană?
Sau tartă din oase dublu măcinate
de domnișoară bătrînă,
cu cremă de creier
à lamericaine?
Și un pahar de suc proaspăt
de
arabi striviți
cu picioarele la temperatura camerei?
100% natural, fără conservanți,
arome și coloranți,
nici un aditiv,
home-made.
Noi n-am fost niciodată
atît de cruzi,
am ars,
igienic,
salubri,
tot ce s-a întîmplat
să moară în preajma noastră.
Nu ne-am mîncat inamicii
niciodată.
Știu la ce vă gîndiți,
dar
de fapt,
în ultimii patruzeci și șapte de ani,
au murit în accidente
rutiere,
aviatice,
sau pur și simplu
în accidente,
de cancer,
AIDS,
de inimă
de trei ori mai mulți evrei
decît în ceea ce voi numiți încă
al doilea război mondial.
Care a pornit din dorința
de pace
universală.
De aceea, de curînd,
niște prieteni din Suedia
vreo trei sute de mii, cred,
și mi-au depus candidatura
la
Premiul Nobel pentru Pace.
7. SĂ
NU PREACURVEȘTI
Între Neumünster și Lübeck e o mică localitate care a intrat
în istorie: Willendorf. Statueta neolitică numită Venus,
mai precis Venus din Willendorf, întrupează idealurile
germane despre femeie.
Femeia, ca și evreul, e un produs secundar al evoluției umane. Ca și
țiganul, iubește muzica, dar numai în măsura în care
acea muzică îi permite să danseze. Creierul femeii, ca și
al negrilor, este cu cel puțin o treime mai mic decît al bărbatului.
Femeia nu este la fel de puternică, de înaltă, de abilă
ca bărbatul. Femeile nu vor putea practica niciodată
anumite meserii, ele nu vor putea fi niciodată mineri, piloți
de avioane, șoferi de curse, nici măcar bucătari
profesioniști. Oricît de bine ar găti o femeie, bărbații
sînt cei mai mari bucătari, asta se știe. Femeile nu au
ce căuta în artă. Femeile nu știu nici să scrie, nici să
picteze, nici să compună muzică, decît la nivelul lejer
al întreținerii unui mediu plăcut în casele lor. Femeile
ar trebui ținute în casă. Ele să-și vadă de educația
copiilor lor, deși cei mai mari educatori, tot bărbații
au fost. Femeile sînt incapabile de abstractizare.
Femeia este făcută numai pentru procreare, asta se vede clar din
dispoziția anumitor organe în trupul ei. De aceea, femeile
sînt stăpînite de sentimente, pe cînd bărbații de
rațiune. Femeile iubesc sexul, de aceea nu trebuie lăsate
să exagereze. Femeile, ca și cîinii, trebuie ținute la
respect cu mînă forte. Ca și ei, ele trebuie dresate de
mici. Fetițele, mai ales, sînt niște animale foarte
periculoase. Nu vă lăsați fermecați de drăgălășenia
lor. Se vor transforma în niște mutanți, cîrcotașe,
rele de gură, cicălitoare, se vor îngrășa și le va crește
păr pe fața lor cea astăzi atît de dulce, sînii le vor
cădea și vor face varice. Trebuie să vedeți în orice
fetiță, femeia care va deveni nu peste mult timp.
Din păcate însă, statistic vorbind, femeile trăiesc mai mult decît
bărbații. Asta mai ales fiindcă femeile nu se sinucid
aproape niciodată. Ele nu sînt capabile să asimileze
valoarea, nu știu ce înseamnă curajul, demnitatea,
onoarea, discreția, modestia, controlul, fermitatea, munca,
suferința. Femeile nu suferă, ele mimează suferința. De
aceea, spre deosebire de bărbați, știu foarte bine să plîngă.
Femeile ar trebui închise în rezervații. Ar trebui hrănite, ajutate
să se dezvolte, aduse în condiții bune pînă la o anumită
vîrstă, ideală procreării. Pe urmă, pe la 40-45 de ani,
odată ce și-au terminat menirea, ele ar trebui eutanasiate
cu blîndețe. Orice bărbat ar merita să aibă în patul
lui, tot timpul, femei între 15 -30 de ani. Cele peste 30
ar fi date bărbaților care nu mai pot procrea, ca să se
mai distreze și ei cu ceva. Nici o femeie peste 40 de ani
nu merită să mai trăiască. Ele nu aduc decît nefericire
bărbaților lor și îi împiedică să trăiască lîngă
exemplare tinere ale speciei.
Femeile nu se deosebesc între ele. Nu contează ce alegi, pînă la urmă
tot acolo ajungi. De aceea, n-are nici un rost să preacurvești.
8. SĂ
NU FURI
L-am învățat pe fiul
meu: să nu furi. Să respecți Zidul.
Iată
ce spune fiul meu despre Zid: cum ieși din casă, o iei
lejer spre centrul Berlinului. Treci pe Unter den Linden, cotești apoi pe
Wilhelmstrasse, revezi locul unde era Cancelaria Reichului.
Apoi pînă la rîul
Spree, ajungi la Poarta Brandenburg, îți scoți portțigaretul
din lemn de cireș, îți aprinzi o țigară și te rezemi
de Marea Certitudine: Zidul.
N-am văzut niciodată Zidul. Dar l-am simțit crescînd din planul
Marshall, din rachetele rusești în Cuba, din urletele
soldaților americani în Vietnam, din cîmpiile roșii ale
lui Pol Pot, din invazia Afganistanului. Îl aud cum crește
noaptea, în timp ce voi dormiți, cum dărîmă Cortina de
Fier, trece prin Polonia, străbate Țările Baltice și
Marea Stepă Rusească, ajunge în China, Japonia, taie
Canada și traversează de mai multe ori America de la un
capăt la altul, intră-n Brazilia și se năpustește apoi
în Africa, trece prin Libia, Egipt, Sudan, Tanzania,
Mozambic, ajunge pînă la Capetown, sare în Australia și
din nou dă ocol pămîntului, aruncă în aer Marele Zid
Chinezesc, înconjoară India, spulberă Tibetul și înghite
lacom Marea Caspică, seacă Marea Neagră și Mediterana,
se-ntoarce apoi, cuminte, în inima Berlinului, acoperă
totul cu moloz, cu pudră fină de oase, din oasele pe care
cele 50 de mii de Trummerfrauen, femeile de moloz, le-au strîns,
femeile Berlinului, acoperite de pudra împrăștiată de
cele 75 de milioane de metri cubi de moloz amestecat cu praf
de oase în Berlinul bombardat.
Nu fura, i-am spus. Și el mi-a zis: nimeni n-o să mai fure niciodată,
tată, fiindcă Zidul se înalță de la est la vest, de la
nord la sud, dinspre centru înspre margini. Înconjoară
vilele celor bogați și cartierele săracilor, desparte școlile
portocalii de școlile verzi, bisericile de moschei, e
indestructibil, ne-a intrat pînă și în sînge, unde
separă globulele albe de cele roșii. Zidul e veșnic,
Zidul nu va muri niciodată, nici voi n-ați fi reușit mai
bine, tată! Nimeni n-o să mai fure, nimic, niciodată!
9. SĂ
NU MINȚI
N-am mințit niciodată. Ba mai mult, m-am îngrijit ca și alții să
spună adevărul. Am creat programe de spus adevărul,
unelte strălucitoare și curate de spus adevărul, am creat
experți în adevăr, compozitori ai acestei muzici divine,
doctori ai sufletul închis în trup. Sufletul, el se
dezacordează foarte ușor, iar menirea lor era să-l readucă
pe calea cea bună.
Iată, acestea sînt instrumentele de spus adevărul. Un adevărat
artist nu se lasă până nu obține nota perfectă. Mai întîi
depărtătorul pentru gâtlej, apoi pâlnia pentru apă caldă,
extractorul pentru smuls limba, cuțitul mecanic pentru secționat
urechea, bisturiul pentru pielea subțire de pe burtă și
cea fină, albăstrie, din interiorul coapselor și-al brațelor,
menghina pentru tâmplă, lingurița pentru ochi, sonda
pentru intestinul gros, aspiratorul manual pentru liposucțiune,
gălețica pentru sânge, tăvițele pentru organe, cutiuțele
pentru dinți și cleștișoarele pentru măseluțe,
crocodilii și pensetele pentru sfârcuri și părul pubian.
Sufletul omului se dezacordează atât de ușor, bine măcar
că trupul lui rezistă și e-atât de frumos. Să ne bucurăm
împreună de el, să găsim împreună nota perfectă. Să
căutăm împreună adevărul. (Cîntă)
Conștiința mea e curată.
Am curățat-o cu săpun, cu pastă de dinți, cu praf de frecat,
cu sodă caustică
Am frecat-o
pînă a devenit curată, foarte curată,
s-a albit de la clor
s-a decolorat de la uscatul la soare
s-a subțiat de atîta stors.
Conștiința mea, stoarsă,
E atît de curată,
de transparentă,
de străvezie,
încît noaptea
sau dimineața devreme
dacă te uiți bine
prin ea poți să-mi vezi
fața.
Fruntea,
ochii,
nasul,
buza de sus,
buza de jos,
limba,
dinții,
sărută-mă.
10. SĂ
NU POFTEȘTI LUCRUL ALTUIA
Trage
fața de masă încet, în timp ce vorbește, urcîndu-se în
același timp pe masă, fără să dea atenție obiectelor
care cad, unul cîte unul, cu zgomote specifice.
Ia-mă. Vreau să mă iei.
Întîi s-a dus Roosevelt, în 45, pe urmă Stalin în 53,
Churchill în 65, De Gaulle în 69, Truman în 72,
Mao în 76, Tito în 80. Ieri mi-a murit broasca țestoasă.
S-a sinucis. Așa că am avut supă azi, de Ziua Mondială a
Sinuciderii. Ultima supă a lui Rudolf Hess.
Credeți, poate, că broaștele țestoase nu se sinucid? Cîinele meu s-a
sinucis acum treizeci de ani. Canarul, acum zece ani,
iubitul meu boa constrictor acum două luni. Hamsterul
acum patruzeci și șapte de ani. El a fost primul. Înnebunise
din cauza zgomotului. Și nici măcar nu era al meu. Mi l-a
dat un vagabond, în septembrie, 1939, la Varșovia. În
plin Blietzkrieg, sub bombe.
Aveam gustul ăla metalic în gură. Și în minte o șansonetă franțuzească.
Știam ce va urma: Parisul. Și mergeam așa, pur și
simplu, număram pietrele de pavaj și fiiiiuuuu bum!
una pe Biserica Sfîntul Ion și padam-padam-padam pe Champs
Elysee și du-du-du-du-du asta-i la Universitate, se dărîmă
aripa dinspre Vistula și eu merg spre teatru, fiindcă
acolo e cartierul general și nu mi-e frică de bombe
fiiiiiuuuu, bum! fiindcă sînt un bun german și merg mai
departe, aproape alerg, nu-i țipenie de om pe străzi, bum-bum-bum
și o bucată de acoperiș mătură strada în spatele meu,
asta da! era cît pe ce, dar padam-pam-pam-parampam în zare
se vede turnul Eiffel, și mie nu-mi pasă, miroase a cordită
și mă cam sufoc de praf, nu mi se mai văd gradele pe
uniformă și mă văd într-o vitrină alb din cap pînă-n
picioare și într-o clipă fiiiiiuuuuu zdrang! buf!
vitrina se sparge și un ciob îmi trece pe lîngă ureche,
aproape mă lasă fără cap - bum-bum-bum, o iau la picior
spre Vistula, pe-acolo e mai multă liniște și prrrrr-prrrrr-prrrrrr-padam-pam-padam,
drumul spre Domul Invalizilor trece prin Piața Mare din Varșovia,
lumea e a noastră, a noastră, a noastră, a noastră,
padam-pam-olala padam și bum-bum-bum-bzzzzzzzzzzz-bum-prrrrrr-fiiiiuuuuuuu,
viața e frumoasă, rien de rien, je ne regrete rien, dansez
printre zdrențele din jur, au căzut cîteva balcoane cu
haine puse la uscat, bum-durumdum toată lumea la adăpost,
eu singur printre cîrpe și deasupra cerul plin de căcăreze
care explodează bum-bum-bum-bum-bum-ddddddd-bum.
Și sînt sigur că n-o să pățesc nimic, fiindcă sînt un bun german
și cred în Dumnezeu.
Mă opresc sub un portal, să-mi șterg cizmele. Și, dintr-o dată, nu
mai aud nimic. Se face liniște ca acasă sub plapumă și rămîn
doar cu șansoneta zumzăind în cap, padam-padam-padam, și
pe urmă aud așa, ca din joacă, tipi-tipi-tipi, niște pași
mici, și se opresc și iar încep tip-tip-tip și iar tipi-tipi-tipi-
și eu îmi scot pistolul și trag piedica și tipi-tipi-tipi-clac!
se aude și mă apropii și eu și pașii mei sună sec,
clap-clap-clap și tipi-tipi-tipi și clap-clap și tipi. Și
padam-padam-padam, rien de rien. Clap.Clap. Clap-clap-clapaclap.
Tipi. Tip-tip. Și îl văd.
Un cap uriaș, aproape chel, aproape fără ochi, maxilarul îi atîrnă
plin de sînge. Se tîrăște pe lîngă perete și din
buzunare îi curge mărunțișul. Monede mici, zloți cît
niște pietricele. Tipi-tipi-tip. Tip-tip. Un pitic. Ține
strîns la piept ceva, ca o pasăre, care se zbate îngrozitor.
Nu mai are brațul drept, nu-mi dau seama dacă l-a pierdut
acum sau altă dată, alunecă fără zgomot prin praf, pe cînd
monedele alea cad, răpăind ca ploaia, tipi-tip.
Bag pistolul în toc, îmi vine să rîd. El mă vede sau nu mă vede,
continuă să vină spre mine, asta nu‑mi place, e
insolent - și se prăbușește așa, ca prin vis, la
picioarele mele și văd drumul pe care l‑a făcut,
dinspre biserică spre mine, peste drum, urmele de monezi
strălucind prin praf și moloz și o dîră lungă de sînge.
Era o zi frumoasă de toamnă, ca-ntr-o șansonetă adevărată.
Și fredonez de-a binelea, bombardamentul s-a oprit, curînd încep
sirenele, curînd strada se va umple de vaiete, padam-padam-padam-
je ne regrete rien, rien de rien. Dau să pășesc peste el,
văd hamsterul cum se zbate și întind mîna. Piticul zace
cu gura larg deschisă, e mort. Din mînecă răsare capul
șoarecelui, dau să-l prind, el mă mușcă și aud, ca și
cînd s-ar fi sfîșiat o perdea, avioanele noastre. Să nu
rîvnești bunul altuia, îmi zic și îmi scutur mîna și
el o ia la goană prin piață, e sinucidere curată, îi
strig, în franțuzește, e singura limbă străină care-mi
vine-n minte, viens, îi strig, padam-padam- je ne regrete
rien, viens!
I-au zdrobit capul, am văzut după aceea. Un șobolan terciuit.
Dacă nu mi-aș fi scuturat mîna, poate nu s-ar fi
speriat. Dacă l-aș fi lăsat să mă muște puțin, să
simtă gustul liniștitor al sîngelui, gustul ăla metalic
pe care-l simțeam și eu, l-am simțit ani de zile, gustul
care te face să te simți puternic, foarte puternic, cel
mai puternic... poate n-ar fi alergat așa disperat spre
moarte.
L-am împăiat. Și pe el, și pe Kostea, schnauzerul meu pitic, pe
Cora, frumoasa mea boa constrictor, pe Lutz, papagalul
african. Am mai avut canari, o cioară, un alt hamster. Nici
unul nu m-a iubit. Lutz s-a sinucis strangulîndu-se în
colivie și strigînd: porc nazist! Iar eu încercam să-l
salvez: viens, je ne regrete rien, viens!
Cina s-a terminat, acum e timpul să pleci. Am să ies cu tine, pur și
simplu, asta am să fac. Mă iei, de data asta mă iei, așa-i?
Sînt nevinovat, știi doar. Am respectat toate poruncile
tale. Te-am iubit. Te-am ascultat. Te-am căutat. Ia-mă.
Nu, stai. O ultimă dorință, oameni ai viitorului, copii care încă
nu v-ați născut, bătrîni care sînteți acum copii.
Ascultați, ticăloșilor, voi care trăiți pe cînd eu am
murit, pe mine m-au mîncat viermii, eu m-am împuțit sub pămînt,
mie mi-a pleznit burta, mațele îmi colcăie de gîndaci,
nu mai sînt decît un craniu atîrnat de un schelet Vă
vorbește un mort, he-he, cum e, învingătorilor?!
TESTAMENTUL
Las copacul din fața ferestrei mele păsărilor care-l locuiesc,
las peștilor apa în care înoată,
las mamelor copiii pe care i-au născut,
las cerului culorile din apus și răsărit - și noaptea,
las cele cîteva stele să strălucească mai departe.
Las lumea celor puternici,
o las celor bogați,
o las celor îndrăzneți,
celor deștepți și celor vicleni,
celor care construiesc,
învingătorilor,
vouă,
a voastră e lumea
asta
care nu mai e și a mea.
Singura mea vină e
că am pierdut.
În rest rien,
je ne regrete rien.
Exit.
HEBLU
monodrama
de Alina Nelega
|