proza
poezie eseuri arta film
      

 

 

 

1.   Anamnesis

2.   Poemul ca motor īn patru timpi ai realităţii

3.   Promisiunea unghiilor

4.   Lecţie de raportare la  mine īnsumi

 

 

Anamnesis

 

 

ca atunci cīnd stai īnlăuntrul acela

prostesc de alb

cu cobea mărşăluind pe isusul nervilor răstigniţi

şi o ploaie se dă cu capul de pereţi

sau o vulpe īţi ronţăie sīngele

spune, n-ai simţit niciodată?

        -Hai mai bine să alergăm

        prin pădurea fără copaci

cīnd orice margine e un cīrcel

contorsionīndu-ţi imaginaţia

şi singurătatea urlă tăvălindu-se

                        cu spume la gură

şi, doamne, putrezesc ferestrele, cad

īn mocirla fosforescentă;

cīntecul cocoşului pare sughiţul luminii

rotindu-se ca o elice lăptoasă

prin golul lucrurilor.

 

 

 

 

Poemul ca motor īn patru timpi al realităţii

 

           

I.Lecţie  de raportare la mine īnsumi

 

plimbările au īnceput īntr-o

                        duminică fără importanţă

şi le-aş putea numi:

        īndelungate treceri peste mii de furnici

        păşirea peste pietre

        ţinerea de mīnă ca o durere locală

        a aerului

        sau

        frumosul negoţ al cuvintelor

        ca act perfect al gratuităţii

da, le-aş putea numi aşa,

īnsă greşind foarte mult.

 

 

        II.Simptomul cărnii femeii de dimineaţă

 

prefericita carne a femeii de dimineaţă,

mīna seamănă īn lehamite a şarpe,

a cīntec de luptă sau a ghilotină...

preafericita carne a sa iscoditoare

sub aerul, să zicem, de la fereastră īncoace

mai urīt mirositor şi mai pur,

căci ceea ce e īntre noi

e numai īnţelesul putreziciunii

şi numai de frică chipul s-a risipit

                        īntre cute

sau a rămas fierbinte preafericita carne

                        a  femeii de dimineaţă.

 

       

 

III.despre subtila pervertire a orgoliului

 

ar fi trebuit să studiez īndelung

                īn Academia trupului ei

cu patima leopardului de a rămīne un salt

cu răbdarea cercului de a fi pururi rotund.

Aşa ar fi trebuit să fac, poate

eu, umil salahor printre porii celeşti.

Să studiez ar fi trebuit īndelung

                transpiraţia caldă

ce tainic se strecoară

                pīnă īn creuzetul buricului;

cu īndīrjirea strepezită a apei

să pătrund ultima fisură perfectă

şi aerul respiraţiei ar fi trebuit să-l imit...

 

Ca abia apoi să fi putut deveni

neliniştea de dinaintea plecării.

 

 

IV.despre īntoarcerea īn poem

 

masacrul īn sala oglinzilor

                a īnceput īntr-un tīrziu

cīnd mi-am tras umil pleoapele peste ochi,

cīnd tu erai īntristător de frumoasă

şi eu cumpăneam bănuiala

ca pe o puşcă de vīnătoare...

...........................................

După aceea s-a instalat liniştea

şi, īn pīntecul ei, ştii bine

ţi se poate īntīmpla totul.

 

 

 

 

Promisiunea unghiilor

 

 

era o femeie tristă īn acel loc

o femeie cu ochii de aluminiu

şi  inima cu batistă la catarg,

de o parte şi de alta a mesei stăteam

şi gesturile mici amorţiseră

cum cīinii īn ascultarea vīnatului. Doar

unghiile creşteau īncet către ea

ca şi cum aş fi pitit īn palmă

un păianjen cu cheiţă.Era tristă

femeia. Ca un Christ de tablă.

şi aerul tăcea odată cu noi

halbele īnecaseră toţi fluturii

iar din bălţi răsărea soarele.

Nu fi proastă, īntr-un tīrziu, i-am şoptit

şi fumul ţigării a īmbrăcat-o din nou

īn rochie de mireasă

preţ de şapte minute.

                                                                  Poezii de Dan Lungu

 

 

respiro©2000-2002 All rights reserved.