Acest e-forum s-a desfasurat în perioada 25 octombrie - 11 noiembrie 2001.

Selecția de mai jos a fost considerată semnificativă de către Redacția Respiro.

Mesajele care încep cu "Re:" constituie replici la mesajul anterior.


 
Ștefan Caraman : George Vasilievici și " patetismul " 
Bogdan Suceavă : " George Vasilievici a încercat pâna a sunat și rău "
Marius Ianuș: Vasilievici mi se pare un bun poet fracturist
Mihail Gălățanu : " Miza cade, ca și la Cristian Popescu, pe întreg "
Re : Adina Dabija: " Are un anumit sunet fundamental, grav, care îmi place "
Re: Bogdan Suceavă : " Există o anumită știință a punerii în scenă în Emilia, și asta nu e puțin lucru "
Paul Doru Mugur: Șapte introduceri și o provocare
Katherine Lidia Bar : Emilia ne așează într-o stare de priveghi
Re : Adina Dabija : Această Emilia este povestea mioarei, după ce ciobanul a murit
Cristina Isal: " Nu așa gândește o prostituată "
Re: Horia Gârbea : " Emilia nu e credibilă 100% ca personaj "
Mugur Grosu: 1   Gerg (poem pentru George)

 

Ștefan Caraman : George Vasilievici și " patetismul "

George Vasilievici este, pentru mine, o descoperire foarte nouă, dar a picat tocmai la timp pentru a-mi confirma niște bănuieli. Una dintre aceasta - și la care tin foarte mult - aceea că la Constanța a apărut, în sfârșit, un grup de poeți foarte buni și, înainte de toate, apropiați stilistic. Ideea de grup reliefează (!) pentru mine o anumită stare de spirit, o anumită concentrare de forțe și mă face întotdeauna atent.

O alta bănuială, de fapt, o concluzie căreia mă tot străduiam să-i găsesc argumentele lipsă, este aceea potrivit căreia în literatura română - și mai ales cea, hai sa-i zicem, tânără - se produce în mod vizibil o mutație stilistică, una care stabilește granița între scriitorii generației '90 și ceea ce urmează (dar - atenție! - nu neapărat generația '2000). Iar cheia, teza, esența acestei diferențieri constă într-un cuvânt de care multă vreme m-am temut, dar față de care, astăzi, mi-am pierdut orice complex - patetismul. Generația '90 a apărut și și-a definit teritoriul mizând pe un soi de negație a status-ului opresiv de dinainte de 1989. Toate temele interzise atunci (dar nu neapărat și valabile, "ofertante") au fost abordate într-un mod uneori puțin teribilist dar, presupun, corect poziționat. Erotismul exacerbat, cinismul, refuzul ciufut al sensibilității, reperele (mai mult sau mai putin traductibile) ale postmodernismului și-au găsit în anii '90 locuri favorite în aula literaturii. Și totul pornind, se pare, de la o implicare emoțională interzisă până atunci, dintr-o negație (repet), ceea ce constituia, până la urmă, un foarte disimulat complex. Poeților Mircea Țuglea, Mugur Grosu, George Vasilievici (și mulți alții pe care nu îi cunosc încă, dar care sunt sigur că există - pâna si Ianuș, cu tot circul lui studiat și ușor ridicol), le sunt străine astfel de complexe. Iar aceasta pe un teren emoțional general al societății românești care pare a se fi obișnuit cu "cinismul" individualității, al raționalismului generat de capital, o societate care și-a maturizat discernământul și care revine încet-încet la intimitate, la grija față de propriile sentimente. Dacă m-ar interesa vreodată să declanșez, așadar, un manifest, acesta ar fi manifestul "neo-patetismului". Dar cred că, deja, viața mi-a luat-o puțin înainte ".

    Bogdan Suceavă : " George Vasilievici a încercat până a sunat și rău "

" Dl.Horia Gârbea a fost cel dintâi care a observat într-o cronică faptul că volumul de debut al dlui George Vasilievici este inegal. Același lucru l-au remarcat si unii referenți, deci e remarcabil curajul editorului Adrian Rezuș de a publica acest volum într-o colecție prestigioasă, alături de nume consacrate. Aici suntem datori sa observăm o nuanță.
Era inevitabil ca acest volum să fie inegal, și cu cât George Vasilievici ar fi fost mai inspirat și mai valoros - datorită mizei asumate - cu atât mai inegal ar fi fost rezultatul. Dl. George Vasilievici identifică poezia cu o cercetare a limbajului vorbit, cu o mânare din interior a realității. Cercetare, adică investigația susținută, menită să exploreze limba ce-ar putea ivi cuvinte potrivite. E imposibil ca-n aceasta operațiune de căutare să nu dai și gres. Editorul a trimis în Addenda două poeme pentru care a primit probabil referate nefavorabile, dar pe care a dorit totuși să le includă. Cred că acolo ajung limitele cercetării asumate de George Vasilievici: a încercat până a sunat și rău. În poemul '13 povestiri', autorul caută platitudinea cu lumânarea. Fragmentul 5 sună doar astfel: " Dragoste si bucurie. " Nu e cam banal ? Dar, în fond, de unde vin aceste cuvinte banale? Cum au ajuns ele în acel context? Nu e oare supralicitarea unor expresii bombastice luate din cotidian, pe care George Vasilievici vrea sa reevalueze prin context ?
În fond, poezia nu este o autostradă sigură pe care te încadrezi într-un automobil confortabil cu centura de siguranță bine strânsă și pe care ajungi la destinație. Așa ceva e literatură de consum. Poezia autentică e un gen greu de scris, și e greu până te convingi singur că ai ajuns unde doreai, la acea esență a expresivității dincolo de care ești chiar tu. Când ai ajuns la destinație, când știi cine ești, când nu mai ai nimic nou de spus, drumul de poet s-a încheiat. Ori George Vasilievici e în plină căutare, e cu atât mai viu și mai inspirat cu cât ne poate oferi totodată poeme coerente, ca Emilia, și poeme discutabile, ca 'Gabi 78' (nu-mi place de nici un fel 'Gabi 78', mi se pare că din punct de vedere liric n-ajunge nicăieri). Înțeleg această căutare și cred că motorul ei este atmosfera lirică propice din Constanța de azi, pe care cred că a invocat-o dl. Ștefan Caraman.

Nu în cele din urmă, a existat suspiciunea că George Vasilievici vine în literatura de azi să împlinească mitul junelui poet inspirat, de care lumea românească ar avea nevoie. Nimic mai fals. Există și alte modele mitice. Iata de pildă debutul în volum la 47 de ani al lui Tudor Arghezi, ori imaginea poetului ideal, Lucian Blaga, trudind la traducerea lui " Faust " într-o camăruță de administrație la Cluj (nu vi se pare că " Faust "-ul în traducerea lui Blaga are sonoritatea " Poemelor luminii ", scrise în plin apogeu al dragostei celei mari din tinerețe?). Așa că povestea cu mitul junelui poet cade, și atenția de care se bucură lucrările dlui Vasilievici acum nu se datorează sindromului La vie est ailleurs, cum am putea numi acest mit în onoarea lui Milan Kundera, care a dus ideea literară până la capăt într-o istorie celebră. Așadar: ce se petrece aici ? În fond, despre ce scrie acest domn până ieri necunoscut nouă? Un volum inegal, conținând un poem care a fost găsit interesant de o parte a publicului, precum și alte încercări discutabile, care torsionează limba română în toate sensurile platitudinii și bombasticității ei actuale.

Poemul de forță, cel în care se povestește Emilia, este despre o femeie prea devreme căzută. De vârsta Erendirei, care a ajuns să se prostitueze dintr-un capriciu al vântului, Emilia e împinsă în acest mod de viață de o lume care trădează umanitatea, sentimentele naturale, o lume ca un ciorchin de negi pe care eventual ipocrizia noastră ne împiedică să vedem că-i suntem contemporani, că o trăim (oricât de departe ne-am ține). Finalul poemului e relevant: Emilia e fericită când ajunge la acel liman temporar, spitalul, în lumina și albul căruia își găsește un moment de tihnă, echivalată cu absența violenței. Asta spune totul. E o cheie pentru ceva mai mult (o cheie neo-patetică, ar putea spune dl. Caraman), o proiecție a singurului fel de ieșire pe care destinul îl oferă celor care n-au avut niciodată a alege. Poftim de scoate poezie de aici ".

Marius Ianuș: Vasilievici mi se pare un bun poet fracturist

" Am citit cu mare bucurie volumul lui Vasilievici. El mi se pare un bun poet fracturist (sau doar experimentalist). Mi-a plăcut mult "Poemul în care Emilia se povestește", în care Vasilievici reia (preia) experimentul poetului american David St. John publicat în revista Respiro, Micul Saigon, și îl adaptează foarte bine realităților românești. E foarte interesantă această voce slab-feminină, care apare la cei doi poeți și extrage lirismul chiar din discursul brut, din mărturisire. Spun voce slab-feminină pentru că personajele celor doi poeți sunt femei asuprite, "folosite". Cred că aceste poeme spun foarte mult despre felul în care se raportează bărbații la psihologia feminină. Și au și o încarcatură lirică deosebită. "

 Mihail Gălățanu : " Miza cade, ca și la Cristian Popescu, pe întreg "

" E un debut interesant, bun poate, dar nu major. George Vasilievici e înclinat către expresie - și aici experimentează. Cartea ar fi putut avea valoare - sau mai multă valoare - dacă ar fi avut un lucru care, într-o oarecare masură, lipsește: nu este foarte profundă. Firește, nu e nici totalmente lipsită de profunzime. Dar el e mai înclinat spre observație socială decât spre metafizic pur, autentic. Sigur, metafizicul pare astăzi, întrucâtva, depreciat. Dar nu este. Marii poeți au o metafizică a lor - precum sunt și mari sentimentali. Numește un mare poet, oricare: Nichita, Eminescu, Bacovia, Barbu chiar... Fiecare are o puternica metafizică, începând de la debut. Vine cu asta, cum s-ar spune. Chiar daca uneori e deghizată, travestită: nu importă. G.V. are o preocupare pentru cum spune lucrurile, nu pentru ce spune mai întâi. Sigur că îl interesează și ce spune, dar pe primul plan e cum spune. Oralitatea copleșitoare, dramaturgică, exersată în primele poeme, de pildă, a mai fost practicată, e drept, la o altă scară. A practicat-o cu rezultate magistrale Es. Pop în "Ieudul fără ieșire", a practicat-o - pe scară mai redusă - și Mazilescu. Recunosc că am practicat-o și eu într-o carte întreagă, a doua: "Scrâșnind în pumni, cu grație" - care e scrisa cap-coadă în oralitate excesivă: dar nu importă aici, firește, persoana mea. E drept, din acest motiv pot mărturisi despre fascinația oralității și resursele ei: însă, hélas, poezia lui George Vasilievici (și din oralitate pornește "vina") nu are memorabilitate prea mare - și nu are versuri-capodoperă. Miza cade, ca și la Cristian Popescu, pe întreg. Acolo unde întregul eșuează, nu mai e nimic de salvat. Totuși, textul lui George are o anume valoare, cota; ea e dată de o buna stăpânire a retoricii în oralitate. Dar cred că George va fi silit să iasă, după acestă carte, din macaz; altfel nu va produce valoare de primă mărime - sau cel puțin va trebui să caute o altă soluție. Eu sunt gata să-l susțin. E o promisiune, merită. E un poet, neîndoios. Trăiește în poezie și suferă pentru ea. Mai târziu ar putea și să urce. Mă refer strict la valoare ".

   Re : Adina Dabija: " Are un anumit sunet fundamental, grav, care îmi place "

" Contrar părerii lui Mihail Gălățanu, eu cred că poemul Emilia are metafizică, pentru că acolo vine moartea și pentru că există durere și deci Dumnezeu. Si apoi, cum să cerem metafizică la un debutant de 23 de ani? Cerem talent, curaj, pe astea le are. Metafizica va veni și ea la vremea ei. Remarcabil la poemele reușite ale lui George Vasilievici este sinceritatea, se simte că nu "face" poezia, în ciuda tehnicii pe care o instrumentează cu dezinvoltură. De aceea l-am suspectat din primul moment că ar fi un poet adevărat, chiar dacă volumul de debut e inegal. Are un anumit sunet fundamental, grav, care îmi place".

   Re: Bogdan Suceavă : " Există o anumita știință a punerii în scenă în Emilia, și asta nu e puțin lucru "

" Nu știu nici un poet care să fi decartat de la 23 de ani o metafizică a cărei completitudine să fi fost remarcată în epoca. Dumneavoastră știți ?

Era inevitabil sa nu ne retina atentia în discuție ți tehnica literară. Cred că și dl.Horia Gârbea a remarcat-o în cronica lui din Cotidianul. Exista o anumita stiinta a punerii în scena în Emilia, si asta nu e putin lucru. În general asta știu cel mai puțin oamenii la 23 de ani. Cu toate acestea, cred că prima grijî a autorului n-a fost să năuceascî pe cititor cu tehnica, ci cu confesiunea, să aducă cititorul în starea de înțelegere a personajului (unui poem). Tehnica se subordonează acestei idei ".

Paul Doru Mugur: "Emilia: 7 introduceri și o provocare"

 Prima Introducere: Apocalipsa dinspre noi

1. Ultimul Nichita o prevestea.
2. Dincoace Ioan Es Pop și scrîșnetul de oase sparte, Mariana Marin si grimasele ei obosite, "Urletul" lui Ianuș, Piano-manul lui Caraman, partidele de poker dintre Iacob (Valentin) și Isus (Christos), grația de balerin(ă)/kamikaze a lui Mugur Grosu, și bineînțeles, Nichita-zgribulit-de-frigul-fulgerător-de-repede și prietenul Cristian Popescu. Vai, ce-ai făcut?!!!! Ai uitat-o pe emilia. Oh, da! Și, emilia, și George Vasilievici, of course.
3. Dincolo Mihail Gălățanu, Simona Popescu, Mihai Ignat, Paul Vinicius și alții și altii și alții și. Un purgatoriu cotidian.
4. La margine, zîmbind din iarbă și privind fix cerul șters de buretele unui nor indiferent: Șerban Foarță, Emil Brumaru și Ștefan Bălan.
5. Mnemotehnic de simplu: o comedie divină, un gest scurt ca o aruncare de zaruri.
6. Poezia românească contemporanaă: o cacofonie proscrisă de toate dicționarele. Iar pe fundal un mixage din BUG Mafia, Vama Veche și Paula Seling.

 A doua introducere: Hiper-realismul be/ne-ant și sensul artei contemporane

1. Somnul vremii, semnele vremii
2. Damien Hirst prezintă secțiuni de vaci, porci, cai, un rechin formolizat, un container plin cu muște pe care le putem urmări în direct cum se nasc, zboară bezmetice și apoi mor electrocutate.
3. Mona Hatoum realizează un videomontaj pornind de la propria-i endoscopie.
4. Gilber si George (nu George al nostru:) fac fotomontaje din fecale.
5. Jack Pierson filmează un bărbat must-iubindu-se.
6. Julia Scher instalează o cameră de luat vederi într-o toaletă.
7. Marc Quinn își recoltează timp de trei luni sînge și apoi își sculptează din trombus autoportretul.
8. Ron Mueck modelează din rășină sintetică bunicuțe care-și citesc corespondența: iluzia este perfectă, păpușilor de la Madame Toussaud și din Musèe Grevin le dau lacrimile de ciudă.
9. Gunther von Hagens, prezintă instalații de cadavre umane disecate, secționate, ciopirțite: succesul de public este imens: toate ziarele din Europa de vest anunță cu litere groase cit un mititel (de regim):"dictatura hiper-realismului instalat! Instalație?"
10. "Unde te duci tu, emilio, fată, îmbracată așa doar în zîmbetul tău amar?"
"Pai", ne spune emilia trăgîndu-și nasul discret, "m-oi cam duce și io unde văd cu ochii."

 A treia introducere: Numele: Einstein, Prenumele: emilia

1. Ce metafizică?!!!!, Care metafizică, domne`, nu vezi că toți e acuma drepți? Drepți și orizontali. Vertical de orizontali. Care metafizică, domne`?
2. Gata! Ficat de lux! emilia citește și ea biblia, emilia iubește si ea, ne iubește si ea sărăcuța pe toți pînă la ultimul: o putem înjura, o putem scuipa, o putem viola, o putem bate cu lanțul tuturor cîinilor cu sau fără inelușe de tablă ai Bucureștiului, ÎI PUTEM FACE ORICE, în pofida tuturor adversităților, emilia ne va iubi pe toți pe absolut toti, fără nici un fel de excepție, pînă la moarte, pînă "apr…".
Dragul meu, în aceeași măsură în care RRRambo salvează America, (vezi evenimentele recente) păi și emilia salveaza românia (si vezi mai incolo de ce am folosit minusculele).
3. Tocmai aici e clenciul, chiar asta este buba: (seriooos? păi dacă asta e Buba atunci înțeleg că ne-am scos măcar, cu niscai creveți): Trop, trop, trop: adica tropo, adica prea, adica ne va iubi prea mult: adică emilia ne va iubi la nemurire și dincolo de ea: allegro ma non tropo: aleargă fără să tropai: Tropa, tropa în trap lin, drum stîncos pîn` la Dublin, George citește și el Harper Lee, este și el un intelectual, un gingaș, ca noi toti de altfel: (ba chiar, George e un gingas si jumătateJ) dragul meu, poezia adică sentimentele exagerează întotdeauna, trop adică... trop.
4. By the way, că veni vorba despre Albert Einstein, citește corespondența lui cu Max Born, și vei găsi acolo, printre altele si acea scrisoare nedatată (scrisoarea no. 73 din editia în limba engleză a "Corespondenței Einstein Max Born", Walker and Company, New York, 1971, p.128) în care Einstein începe pe un ton foarte degajat, vorbeste de una si de altele si, deodata, brusc, pe jumatate de propoziție amintește en passant că i-a murit nevasta, apoi continua perfect impasibil (cel puțin în aparență) pînă la sfîrșitul scrisorii, fără să mai sufle un cuvînt, de parcă nimic nu s-ar fi întîmplat.
Born a simtit nevoia să-l scuze: "maniera circumstanțială în care Einstein anunță moartea nevestei sale, pe parcursul scurtei descrieri a vieții de urs pe care o ducea la acel momet, pare destul de stranie. Cu toata bunătatea, sociabilitatea și dragostea lui fata de oameni , Einstein era complet detașat de mediul în care traia si de ființele umane care-l înconjurau." Acum am înțeles: Einstein era și el o emilie.

 A patra introducere: Impregnat de liniștea-pretutindeni

1. Volumul de poezie "Sentimente" apărut în format electronic în colecția Equivalences conține doua multimi nenule: "Gabi 78` si alte proze" si "Addenda" si două poze. În prima sunt incluse 6 submulțimi: "poem în care emilia se povesteste", "ninonino", "gabi 78`", "13 povestiri", "cecile", "jaa" iar a doua, (doar) doua: "Placebo" si "Poem de dragoste pentru Gabi".
2. Despre poze îl voi invita pe Cosmin Bumbutz să se pronunțeJ.
3. Emilia s-a prezentat, emilia s-a povestit, emila ne-a facut pe toti curioși deci acum: Cine sunt ceilalți membrii ai "familei emilia vasilievici"?
4. "Ninonino" e o încercare de emilie dar n-a ieșit deloc, dar absolut deloc "la cîntari".
5. "Gabi 78`" este din perioada cubist-machinistă a poetului "For Esmè with love and squalor" si "The killers" îi sunt, respectiv, bunicuțul și bunicuța și ne fac cu ochiul de peste umărul lui George..
6. În "13 povestiri", sunt chiar 13 povestiri și, într-adevar, este vorba aici nu de poezie ci de "alte proze" cum dealtfel titlul ne avertiza/amenința. Citind "Am început să dansez gîndindu-mă la chestii artistice" inima mea a sughițat prelung.
7. "Cecile", "Jaa", (Cecilia???), "Placebo", "Poem de dragoste pentru Gabi" fac parte nu numai din familia Vasilievici ci si din familia Naum si Grosu: Gellu, Mugur si George sunt, nu e nici un secret, înruditi prin rima, sînge si lapte de muză. În această famile insolită, Gelu ține loc, (si cei doi poeti mai tineri o recunosc cu mîinile pe volumele lui de poezie), și de tata și de mama, si de mătușă. (no ofense for neither Gellu nor the other two artists ).
8. Reținem totulsi ca lui George îi este "frică sa vorbească cu lumina aprinsă". Reținem că lui George îi va trebui "fix o eternitate" pîna cînd va întelege de ce inima i-a devenit "indetectabil de mică". Reținem că "omul de lîngă mine nu zicea nimic dar într-un mod
tacit își recunoștea vina". Reținem ca "toti începusera sa semene cu omul din mine". Retinem ca "acum însă toate veneau în toate părțile din toate
partile" Retinem că "pînă la miezul nopții mi se va termina cuțitul". Reținem încă: "Ai venit aici pentru o farfurie de borș/mănîncă-ți borșul și taci". Si înca "cînd un cuvint mi se parea bine rostit simteam golul de sub el".
9. Uitam însa instantaneu "Fiecare candelabru năștea alt bot de tigru ce-mi despuia sînii pînă la sînge între tîmplele fiecărei ferestre" dar ne amintim (cum ambn putea uita?) cea mai faimoasă linie din Geneză, acel implacabilă ghilotină scrisă cu sudoarea părinților și copiiilor și părinților copiiilor nostrii: "Și pentru ca nu v-a plăcut munciți și muriți".
10. Insula emilia este poate o insulă, dar dincolo de idiosincraziile fiecăruia, alături se găsește și un posibil/viitor/ocean "impregnat de liniștea-pretutindeni". Good luck, dear George!
11. Caci George este și el "cînd altul mereu același dacă nu chiar eu, într-o continuă schimbare".

 A cincea introducere: emilia minuscula blandula

1. Am citit emilia lui George o data, de două, de nouă, de "n"egal cu nu mai țin minte cîte ori cînd brusc mi-am zis: aici sunt trei majuscule în plus: e clar, suntem traduși!
Editore, tradittore! [cu zîmbetul de rigoare (de la rigor mortis) către domnul Rezus și corectorii editiei electronice]
2. Este vorba despre cele trei majuscule în plus: una pe pagina 6 ("N"-ul din "Nu mai găsiți voi așa băiat ca mine…", una pe pagina 12 ("U"-ul din "Uite în ce
hal ne-ai adus…") și una pe ultima pagină ( desigur "A"-ul din ultimul cuvînt al poeziei: "Obvios, dragul meu Watson!"
3. Caci emilia nu este un suflet ci un "suflețel" cu "mămica" și "tăticul" lui, nu este o "anima" ci o "animulă"ca în terifiantul poem al împăratului Hadrian:

Animula vagula blandula,                 Inimioară, hoinară, blînduță,
Hospes comesque corporis,            Oaspete corpului și prietenă,
Quae nunc abibis in loca,                 Pe unde vei fi rătacind acum,
Pallidula, rigida, nudula"                   Bălăioară, rigidă, goluță.

4. Am răsuflat ușurat citind ediția pe hîrtie a emiliei publicata în volumul "Erotica" al grupului Asalt în care "greșelile" au fost corectate.
5. În fine, putem argumenta ad infinitum pe marginea ideii de variante ale unui text (vezi Miorita si Mesterul Manole, etc, etc), dar, cel putin pentru mine, emilia nu numai că se citește cu minuscule, dar chiar așa se și aude. (inimioară, hoinară, blînduță...)

 A șasea introducere: Limbajul ca instrument de persuasiune sexuală

1. Fiecare om reinventează lumea, fiecare text reinventează literatura.
2. Ce este poezia? Este emilia poezie? Parca auzi box populu răcnind:
"Ce e, domne, cu prostiile astea? Dacă-i place d-astea, sa meargă domne în piața chiliei
și să vadă el acolo poezie autentică cînd l-o lua fro țîgancă în colimator."
"Păi, așa ceva ne trebuie nouă, maică?
"Păi. asta sa-i învățăm pe copilașii noștrii nevinovați, cum o bătea tăticuțu pe emilia cu lanțul de la cîine? Așa vă învață, maică, pe voi la școală?"
3. Dincolo de orice formă de indignare, sexual content, close parent supervisoin advised, pentru inimile slabe și firile pudibonde, dincolo încă de orice formă de dihotomie tembelă gen poezie filosofică versus poezie cu caracter lacrimogeno-social, baladă versus doină and so on and so forth, persistă ca zîmbetul pisicii din Cheshire o întrebare: prin ce, de ce, cum de ne seduce emilia astfel încît îi ascultăm, literalmente cu sufletul la gură litania monocordă, monocromă a la Molly Bloom în versiune Bocitoarea din Rădăuți? Să ne atragă oare subtil și irecuzanil pasivitatea maladivă a acestei femeie-copil,  într-o bondage sado-masochist? Acel lanț, acel lanț care ne rînjește pervers să fie de fapt cheia? Dragă domnule aici discutăm poezie nu cuvinte încrucișate, dragă prietene ne cam aburești, emilia  nu este o nuvelă polițistă: nu există, nu pot exista soluții: hai mai dă-o-ncolo, acum ne scoți pe toți de sadici latenți experimentînd preț de o lectură  și jumătate acea voce dulce-smiorcăită care prin hipertrofia fragilității ei maculate ne face să ne simțim puternici, curați și invincibili: emilia, emilia, șapte ceasuri rele, nu cumva te mai cheamă și Circe? De sub sprîncenele lui Odiseu, George ne zîmbește ireverențios...

 A șaptea introducere: Email/emilia

1. Și totuși, cine se ascunde în spatele măștii? Cine este George? Cine este emilia?
2. Un vampir care si-a infipt incisivii în jugulara imaginației lui George Vasilievici? Un simplu caz de "Multiple personality disorder" ca în "Psycho"?
3. "emilia c`est moi" dixit George semnîndu-și emailul emilia.
4. O voce persistentă, o voce pe care parcă o auzi, pe care ai auzit-o și pe care o vei mai auzi, o voce nu de email, sau de emilie, de pixeli sau de cerneală ci o voce de sînge, vocea sîngelui, vocea cărnii șiroind de carne.
5. Noapte bună emilia,                                                                                                                                                                                          6.Noapte bună dimineața George...

  Katherine Lidia Bar : Emilia ne așează într-o stare de priveghi


" Emilia mi-a dat de gândit și mi-a creat o mulțime de stări în mod sigur. Cred că George Vasilievici are talent si viitor. Iar daca acum nu am sa fac elogiul a ceea ce m-a impresionat, este pentru că aș vrea sa aduc în discuție, odată cu acest moment specific, o porțiune mai întinsă a literaturii române care cred că risca sa se piarda în superficialitate. De la distanta la care ma aflu, mi se pare că multe dintre productiile literare, oricât ar vrea sa pară de implicate în social, politic etc. se opresc într-o faza de lamentatie (asa i-as spune sentimentului de neputința pe care mi-l sugerează).

Pentru mine poezia este ceva mai mult decât întrebarea filozofului: ea nu numai ca se transformă într-o furtună a simțurilor mele, nu numai că, prin problematica pusa, împinge cunoasterea dincolo de granițele ei, dar, în același timp, ea mă întregește si ma elibereaza. Registrul în care a fost scrisa Emilia pretinde o anumita implicare din partea cititorului. O astfel de poezie nu numai ca trebuie sa trezeasca emotii, ci sa provoace si o anumita atitudine a cititorului ca raspuns la atitudinea autorului. În cazul meu, Emilia a avut efectul unei știri de fapt divers. Si mi-a trezit exact portiunea aceea obscura a spiritului, care cauta senzationalul. Ceva nu a functionat în poezie, nu am rezonat cum mi-as fi dorit. Nu mi-a fost mila de Emilia, nu am trait nici o emotie. Am simtit o povara imensa în suflet, gândindu-ma ca facem parte dintr-o societate cu nimic mai evoluata fata de acum o suta sau o mie de ani. Ca sunt oameni de o ignoranta revoltatoare. Asa stând lucrurile, mi-am spus ca totusi poemul ar fi putut fi foarte generos. Subiectul este probabil nou în literatura româna (desi ma gândesc la poeziile lui Alexandru Musina, care spun si ele multe în acelasi ton) dar nu este, cu siguranta, nou în literatura universala. Am în minte de exemplu un roman, care îmi este drag, Nights at the Circus, al Angelei Carter. Acolo personajul principal este înzestrat cu puteri miraculoase si reușește sa scape cu usurinta din capcanele prostitutiei. Este vorba despre Fevvers, careia, în perioada pubertatii, în locul menstruatiei, îi cresc aripi. Aripile si spada pe care o primeste în dar reprezinta simboluri falice. Fevvers creste într-o casa de prostituate, dar își pastreaza virginitatea. Un alt exemplu, mai nefericit si asemanator Emiliei este Mignon, din acelasi roman, obligata sa se prostitueze pâna în momentul în care o salveaza Fevvers. Cu alte cuvinte, autoarea si-a asumat o atitudine nu numai feminista (prin introducerea acelor simboluri falice) dar si una etica si, mai mult, personajele rationau. Cititorul, la rândul sau, a fost provocat sa accepte sau sa acuze.

Revenind la Emilia, aă vrea să remarc că poemul, lucrat puțin, ar putea, de exemplu, să ne pună față în față cu un personaj în căutarea unei identitati. Sau ar putea să ne facă aliați în revolta împotriva unui sistem social putred, sau a unei morale degradate. Dar poemul pare a ne face părtași doar lamentației și neputintei. Iar în acest context finalul pare de un tragism dureros- ca și cum numai moartea ne mai poate salva de realitatea nemiloasă. Eu cred că realitatea românească este foarte complexă și că problemele pe care le ridică pot să depășească granițele " locale " și să atingă universalitatea.

Doar ca noi trebuie sa învățăm sa refuzam stadiul primelor impresii, stadiul constatării. Emilia ne așează într-o stare de priveghi, pe când eu as fi vrut ca ea sa se joace cu noi, să ne plimbe printr-o serie de stări, dintre cele mai diferite, ca în final să ne lase pe noi să câștigăm sau să pierdem. Și, cum Adina vorbea putin mai devreme despre identificarea cu un personaj, mie Emilia nu mi-a dat șansa să fiu ea, pentru că de la început m-a contrariat lipsa de apărare, acceptarea inexplicabilă și mai ales lipsa de atitudine. Ceea ce a reușit Emilia a fost acea senzație de neputință, pe care o trăiești în somn, când ai vrea sa te ridici si sa fugi din fata pericolului, dar ești greu asemeni plumbului. Cu toate astea, Emilia nu poate trece neobservată, ea ne obligă să reconsiderăm această portiune a spatiului literar românesc, prea puțin explorată ".

Re : Adina Dabija : Daca ciobanul a găsit steaua și nunta, ar fi fost corect dacă Emilia ar fi jucat la PRO TV și-ar fi câstigat măcar un frigider

" Kati spunea că Emilia nu ne poartă prin mai multe stări și ca e deprimant și nu oferă soluții, eliberări. A numit cu aceasta România. Poemul este o agonie care converge spre moarte. Moartea la noi e și ea de un fel. Să ne amintim de Miorița. Această Emilia este povestea mioarei, după ce ciobanul a murit. Regăsim aceeași acceptare și implacabilitate. De data asta nu se mai oferă desert: nunta compensatorie, nici steaua. Într-adevăr, poemul nu e "generos", în sensul că nu împinge lucrurile mai departe, le lasă în matca lor, cu o anumită răceală. Și e ciudat pentru că, dacă ne amintim bine, societatea româneasca e o una a miracolului. Lipseste din Emilia jocul de Bingo, întorsatura, te uiti si câstigi. Pentru că, dacă ciobanul a gasit steaua și nunta, ar fi fost corect daca Emilia ar fi jucat la PRO TV si ar fi câstigat măcar un frigider. Emilia nu e fata careia sa-i creasca aripi, pentru ca ea a fost gresita de Dumnezeu, nu ea, ci soarta ei. E un produs ratat, aceasta sperie, nu? Sigur că sperie, asa și trebuie. Acolo am ajuns azi și aici aș vedea eu "dimensiunea socială" (pe care o reclamă Kati) a poemului (nu sunt convinsa ca un poem are nevoie de o asemenea dimensiune, dar ma rog).
Oare Dostoievski sau Cehov oferă soluții? Ce facem cu Oblomov? Ne speriem ".



Cristina Isal: " Nu așa gândește o prostituată "

" Ce-am gustat cu placere din Sentimente au fost vocile, personajele. O empatie reusita, mi-am zis: autorul întelege o femeie si nu orice fel de femeie, întelege o situatie mai putin transparenta pentru vârsta lui (Poemu' de dragoste pentru Gabi). Gresit spus întelege : comunica, emotioneaza, convinge, mai bine. Un plus în poezie, un ajutor dinspre mijloacele prozei si dramaturgiei si poate nu mai fugim spre proza dintr-o nemultumire, ci ca o completare naturala.

Atâtea voci masculine si atâtea personaje feminine convingatoare. De unde reusita în descrierea feminitatii? Cineva preciza aici ca poemele din Sentimente spun multe despre raportul barbatilor la psihologia feminina. Emilia m-a atras, într-un prim impuls, m-a prins chiar si-n acelasi timp mi-a încoltit o senzatie de genul: "ce e gresit în imaginea din fata". Am sa-mi expun scurt parerea, fara sa argumentez acum: Emilia nu convinge întrutotul pentru ca nu e înteleasa. Reusita limbajului e blocata. Nu asa gândeste o prostituata, si numai un barbat poate scrie astfel despre ea".

Re: Horia Gârbea : " Emilia nu e credibila 100% ca personaj "

" Dna Cristina Isal se exprima cam stângaci, dar mesajul e clar si subscriu: Emilia nu e credibila 100% ca personaj. Ceva e fals, "imposibil": aglomerarea de orori, rezervele prea mari de candoare, lipsa oricarui cinism greu de acceptat la o tipă care trece prin atâtea etc. Foarte corect remarcat ca nu asa gândeste o prostituata! Si nu cred ca trebuie sa faci parte din breaslă ca să-i dai seama de asta. E nevoie ca Eco să fie călugar și Victor Hugo pușcăriaș, Calinescu arhitect sau pianista etc. ca sa descrie credibil, autentic artistic, psihologia unui tip uman? E nevoie să fim noi, cititorii, toate acestea ca sa ne lasam convinși sau sa respingem descrierile literare respective ? "

 

   Mugur Grosu (poem pentru George)

                                   1                                                                                                gerg

 

 

 

dacă erai oricine te-aș fi iubit

 

dar în curând îți vei pierde capul

e responsabilitatea noastră să riscăm cât mai mult pentru asta

așează-te pe scăunel

și Soco va fotografia peretele din spatele frunții tale

 

covorașul alb alunecă prin cele mai blânde pisici

Gerg coboară primul din trup și Marta-l călăuzește cu torța de cretă

blocurile alunecă unul câte unul pe streașină se agață cu degetele să nu cadă

ceva aici se întâmplă destul de des de aproape

are ochi foarte buni care scobesc neîncetat prin tufișuri

există întotdeauna o probabilitate anevoioasă

 

a tras un fermoar s-a strecurat înăuntru aleargă prin asfaltul pleznit cu genele injectate

nu știm dacă lasă aici trauma 78 sau o fantă pentru femeia Gabo

nimeni n-are dreptul să știe asta nici măcar eu cel mai bun înotător

al mansardei sale

 

de-acum înainte o pradă i se va strecura în trup de câte ori va simți ea nevoia

lipsită fiind de influența binevoitoare a unui teren de joacă

 

nu mai e nimeni la volan covorașul insistă să patruleze în fața noastră

ne-mpinge sub bot crăticioara cu alb și noi vom sorbi din ea întreaga noapte

 

nu-și va aduce nimeni aminte de asta

avea margini pe trup

și-apoi cu toții i-am pierdut capul

 

nu veți afla aici despre suferințele noastre întâmplătoare

n-am putut înregistra o escamotare atât de lină dar astăzi

vă vom răsfăța din nou pe scări pe verandă

cu un răsărit cât se poate de brusc și de punctual

 

recomandarea nr.1:

nu ieșiți prin două contururi