Radu Vancu 

 

ideal and dearly beloved voices

of those who are dead, or of those

who are lost to us like the dead.

 

sometimes they speak to us in our dreams;

sometimes in thought the mind hears them.

 

and for a moment with their echo other echoes

return from the first poetry of our lives –

like music that extinguishes the far-off night.

 

cavafy, voices

 

but this dedication is for others to read:

these are private words addressed to you in public.

 

t.s. eliot, a dedication to my wife

 

 

 

o,  tată...

 

 

ea e iarba, cum zice poetul, și acoperă totul, waterlooul, austerlitzul și pe tine,

luptă dintre cele mai teribile ale sufletului meu încă ostenit și cu coapsa fărmată;

a năpădit neînduplecată și locul unde te-au așternut, la finalul cuvântării asine,

a săpat cu ființa ei clorofilică adânc în pământul mort

și metodic și-a coborât piramida verde ca un vegetal cort

în care dormi, ultim imhotep, cu lemnăria sarcofagului peste absența ta surpată.

 

noi eram iarba, noi ne așterneam ca o iarbă animală, iubitoare și chicotindă

peste trupul tău, când veneai acasă beat, te întindeai pe covorul rugos

și ziceai: hai, puia ticu, iubiți-l pe tata. viața plutea în jurul tău, aburindă

și mirosind a votcă despre care atunci nu-mi dădeam seama

cât de obscen de ieftină era, și adormeai, sforăind cum sforăi eu acum. mama

plângea uneori când te găsea dormind pe jos.

 

iarba este, es ist so, cum ar fi zis un mare om, tu nu ești, sunt eu oare cu adevărat

aici, cu camelia lângă mine, zdreliți din ce în ce de rafalele solide

ca piatra, întrebându-mă cine ne trăiește pe noi și iarba cine-o trăiește,

ce ne trăiește așa de diferit? frig. noiembrie e luna cea mai crudă. seara crește.

plecăm tăcuți prin iarba înaltă. ce ne trăiește ne ucide.

 

 

 

 

amintiri

când privești ploaia prin fereastra biroului de la facultate

și amintiri cutremură cu picurișul lor planul suflet

încât în mărinde cercuri ți se sparge ființa. când uitate

uitări își redesfac aripele nevăzute și ți se zbate

în carne un zbor mai adânc decât carnea. când, crăpate,

buzele sufletești șuieră un visător amărui răsuflet.

 

când ploaia a stat și vodka e amintire,

cum amintire-i și tata, legat de vodkă și el ca de-o cătușă

probabil mereu amintindu-i, cu aceeași rea simțire

cu care îmi amintește mie, că a fi vancu e ocnă, și cu subțire

răutate strângând în jurul încheieturii sufletești, cu mai abitire

lanțuri, cu fiecare beție o încă mai remușcătoare cătușă.

 

când s-a spânzurat, până au venit ăia de la smurd

i-am făcut respirație artificială - ultimul aer ieșea din plămâni gâfâit

și viața plutea în jur și moartea plutea în jur și cumva absurd

am gândit că mai respiră, îmi venea să zburd

și aerul lui era aerul meu și eu n-am murit încă, și surd

am auzit paramedicii zicând: e mort. amintirile te fac fericit.

 

 

 

geneza metaforei și sensul amintirilor

 

fata asta, despre care povestește blaga că gusta prunele din cimitir

ca să vadă dacă morții care le-au hrănit erau buni sau răi - 

la fel ca ea cercetează necontenit și sufletul meu, izbind abitir

de pereții de carne cu amintiri care, aidoma unor mnezici zurgălăi,

răsună când dulce, când putred amărui, după aroma sucurilor care,

zemuind din leșurile timpului când erai viu, le sunt merinde placentare.

 

analogia cu povestea din geneza metaforei merge încă și mai departe:

țăranii din lancrăm fierbeau prunele din carnea morților crescute

până când le prefăceau în țuica în care se macerează și viață și moarte.

similar, amintirile își fermentează timpul mort în mine ca într-o narcisică bute

până când din inconsistența lor strivitoare susură un alcool

din a cărui beție nu mă pot trezi, lunecând neîncetat între rai și șeol.

 

nu îndeajuns de adânc în sufletul meu, apăsător și compact ca pământul,

germinează neînduplecat amintiri, mereu mai multe, mereu mai fecunde,

mlădițele lor își aruncă mai sus cu fiecare clipă avântul

și fructele amintirilor, cu alcoolul lor conținut, nu încetează niciodată să abunde.

atât numai că, atunci când țuica face în mine un ger arzător,

cad, putrezesc și hrănesc germinândele surate. amintirile sunt despre viitor.

 

 

 

 

97

‘cause you’re real only after 74-75

the connels

 

 

din poza mare de deasupra patului din sufragerie, îmbrăcat cu sărăcăciosul ștaif

al vremurilor de dictatură a proletariatului din regimul de largă concentrare democratică,

mă privești hipnotic. mami, în rochie de mireasă, are pe creștet un soi de cataif

împletit, despre care multă vreme, măcar până prin clasa a opta,

am crezut că e un tort real. însă nu era real. cum nici tu nu ești real în poza aia,

cum nici mai târziu n-ai reușit să fii atât de real cum ești, incorporeal, acum.

 

nu erai de tot real nici când eram destul de mare ca să-mi dau seama că exist și că exiști,

de exemplu când mergeam la piață la cibin și cumpărai mai ieftin vinetele și cartofii

și intram după aia la crâșma cibinul și dădeai peste cap suta de vodcă - stilul smuls,

vorba lui m.i. - și-mi cumpărai sucul (brifcor, când rămâneau mai mulți bani)

și-mi ziceai: da’ nu-i zici lu’ maică-ta, mă, bine? și eu ziceam: nu,

ajungeam acasă și tăceam, eram de încredere, era secretul nostru și te iubeam.

 

acum ești din ce în ce mai real, cu fiecare an care ne depărtează de noiembrie 97,

îmi ești tot mai aproape, poate pentru că semăn tot mai mult cu tine.

cum să-ți zic – timpu-și târăște piciorul bălos de melc peste mine și viața mea

e arabescul filigranat de mucilagiile lui, și abia privind în urmă văd deslușit urma

materială (amintirea, cum ar veni, însă, repet, materială, adică reală, nu?) a sufletului

meu, deci și a ta. de asta, oricât de scârbă mi-e de melcul ăsta, îi trăiesc pătimaș târâielile.

 

 

pindar și mahmureala

 

cami în brațele mele, noaptea smolită sfârâind sub picăturile ploii.

filmul suedez văzut la raluca, reconstruction, în englezește, a ajutat,

nu mai e supărată pe mine și corpului meu îi e mai bine,

chiar dacă mahmureala de la țuica de aseară nu mi-a trecut de tot

și carnea îmi arde încă întunecată ca noaptea.

alcoolul e bun, însă acum e de două ori mai bună apa

 

nevăzută a ploii alinându-mi fierbințeala. post potatum omne animal triste.

tristă e carnea după beția cu alcool ca și după beția cu cărți.

invers decât cei din familia noastră, am cunoscut-o mai întâi pe cea de-a doua,

deși acum cea dintâi îmi e tot mai familiară. nu încăpeam două beții deodată,

duhul băuturii îmi era în vremurile alea duhnet. ne pornim încet către casă.

reconstruction. da, reconstruiesc acum convalescențele tale după excesele etilice,

 

când beai jumătate de litru de apă din sticla de lapte umplută la robinet

și mă uitam catalepsat de fascin la gâtul tău pulsând ritmic și la ochii închiși de plăcere,

de-aș fi știut deja că zeii există și în bucătărie aș fi putut crede că ești un zeu, zeul meu,

cu maioul rupt și pătat de sânge și chinuit de setea febricitantă a mahmurelii;

nu știai grecii, dar îi contraziceai în clipele alea când străluceai de bucuria bolii învinse –

(orice beție e o boală învinsă) - aurul e bun, apa însă e de două ori mai bună.

 

 

 

singurătăți de lectură

 

citeai ediția paperback cu coperte albastre din pardaillani, toate cele nouă părți,

așezat pe scăunelul de lemn făcut, dacă nu mă-nșel, de tataia, erai acolo,

sprijinit cu spatele de caloriferul de tablă subțire și cu aragazul în stânga,

aproape tot timpul, încât îmi părea, când lipseai, că aerul a luat forma corpului tău

și absența ta îi știrbea cumva plinătatea, ca și cum sufletul meu obișnuit cu tine acolo

ar fi mușcat cu grijă din aerul de deasupra scăunelului ca dintr-un măr translucent

 

și te-ar fi înghițit în pântecele lui, aș zice acum, de chit ca să te treacă ceea ce urma să fie

(totuși, în afară de tine, poate că nimeni nu bănuia încă asta) o mare prea nărăvașă,

să te ducă înspre un ninive izbăvitor – ceea ce nu s-a întâmplat. mai simplu zis,

deși nu neapărat mai adevărat, când lipseai de la cititul pardaillanilor, atunci chiar lipseai

iar absența ta era, cum am scris odată într-un poem despre cami, una plină.

nu știu cum naiba să spun asta mai bine și mai pe înțeles, dar așa era.

 

zdrențuite, volumele foste albastre din zévaco mă ispitesc de ceva vreme la recitire:

până la urmă, în cuvintele lor ni s-au întâlnit ultima oară singurătățile,

a ta, uimită, cu ochii rotunzi de uimirea încrezătoare în realitatea mai presus de cuvinte

a celor scrise acolo, și a mea, la fel de uimită, însă de seninătatea surâzând complice

cu care zévaco aducea în scenă personaje ucise cu zece pagini înainte ș.a.m.d.

poate, cine știe, cu aceeași seninătate zévaco ne poate reuni iar singurătățile.

 

 

 

părinți și copii

 

ești cu adevărat fiul cuiva înainte să împlinești douăzeci de ani?

lumea prea fragedă - ca o corcodușă timpurie, cu sâmburele de o moale amăreală verde -

pentru dinții de lapte ai sufletului molfăind-o în van, ochii aproape orbi ai minții,

mijiți precum ai cățeilor nou născuți, neînvățați cu lumina viscolind în pleoape

nedeslușiri fluide de personaje, urechea surdă până târziu în adolescență a inimii –

se poate iubi când încă nu ești?

 

asta e, nici nu știu dacă eu cu adevărat am fost – sunt? – fiul tău.

pe bărbatul de douășase de ani, puhăvit în primele luni după însurătoare,

nu l-ai cunoscut. nici eu n-am apucat să cunosc bărbatul care ai fi putut să fii;

și, de asemenea, nu-l cunoști pe bărbatul mai tânăr deja decât unii dintre prietenii mei,

mai tânăr cu fiecare an cu care eu mă fac mai bătrân și căruia-i spun în textele astea tată.

mi-ar fi plăcut ca noi toți ăștia să fi băut o vodcă împreună.

 

mda, asta e. așa că rămâne să-mi amintesc cum un alt eu și un alt tu erau la varice

într-o venerabilă crâșmă proletară și pentru prima oară eu ăla am cerut nu brifcor ci vodcă

(o sută!) și am dat-o profesionist peste cap: ochii ți-au explodat sferici și cu gestul,

abia acum drag, al acelui tu ai fluturat scurt palma, șuierând: phuai, să fiu nebun!

și n-aveam încă douăzeci de ani. și uite (alcoolul?) că-mi aduc așa de exact aminte.

poate că, până la urmă, sufletul îți curge puternic prin oase și înainte de douăzeci de ani.   

 

 

 

îți mai aduci aminte?

 

lungile seri de iarnă, când stăteam toți în bucătăria mare, ăia mici pe banca de lemn,

tu pe scăunel lângă caloriferul gălbui, prea subțire pentru cât de gros era frigul,

eu pe perna flendurită de burete – ți le mai aduci aminte?

(de parc-ar exista amintiri după moarte.) (sau, mai știi? mémoires d'outre tombe,

cam asta fac aici – dar satis est cu ivănescianismele.) ne povesteai despre anița șchioapa,

despre cum a murit tatăl tău după explozia de la arsenal, despre ce o să fim noi.

 

sufletele noastre căscau ochi rotunzi și cuminți, ascultau și băteau uimite din pălmuțe,

în aerul tulbure se făceau bulboane de limpezime și vedeam prin ele lumea,

așa cum ne-o povesteai tu, simplă și frumoasă la modul demonstrativ,

ca în filmele western (a, da, ne povesteai și nu știu ce western cu giuliano gemma

- așa s-o fi scriind? –, din care mai ales scena finală, unde el de fapt nu moare

și îi surprinde pe toți și îi omoară el pe ei, te mișcase). vedeam dincolo de aer,

 

cum tot încerc de atunci încoace, și câteodată, pe bune, reușesc. necontenit,

aragazul își fâșâia flacăra, serile de iarnă fără fâșâitul ăla nu sunt întregi,

tu povesteai, aerul își țesea bulboanele tot mai des în jurul nostru,

urzeai, ca o omidă mare și înțeleaptă, fire puternice împrejurul suflețelelor noastre;

gogoașa mi-e acum mică, o lepăd încet și dureros, ca și cum mi-aș naște sufletul,

străvăd arar crâmpeie din lumea nouă, lumea ta, și sunt atunci la fel de frumos ca tine.

 

 

 

despre iubire și alți demoni

 

iarăși în biroul de la facultate. fereastra deschisă, ploaia mărunțită bolborosind afazic.

mâna dreaptă proptită sub cap, înfundând ochiul în orbită

până când mica durere luminoasă amorțește, presat prea avan pe tăblia rece, cotul;

mâna stângă anabazic

plimbând, pe rectanglul de hârtie moron de alb, nu îndeajuns de zorită

pixul deșertând spermele cărora capul meu le e scrotul.

 

destul – poate nu destul – de pulbere. cu pârdalnica ei fire, grasa

de cotnari e ca un cal arab: duce-n cârcă om

subțire, dar îl prăvale pe cel slab.

da, păstorel. și se pare că sunt slab. calul ăsta – nu-i știu rasa,

dac-o fi arăbesc sau altceva – al vinului amestecat cu amintirile despre pârdalnicul om

care ești – ai fost? vei fi? – m-a zguduit azi mai dihai decât un tab.

 

pleoapa-mi stângă coborâtă asupra pupilei, involuntar,

cum era și pleoapa ta stângă după ședințele prelungite cu amicii.

rachiul ședea alb pe masă, cu pleoapa coborâtă viclean, la rându-i,

asupra flăcărilor rele jucând nevăzut peste infernalu-i heruvar,

iar eu recitam sau compuneam pe bani poeme pentru voi, gustul greței și al fricii

lichefiindu-mă, și de demonii care m-au năpădit de-atunci tot încerc să scap, bându-i.

 

 

 

vis cu tine

 

se face că lumea se încheagă în jurul nostru ca apa în jurul picioarelor de porc

și că în răcitura asta e bine. și de la un timp începe să existe timpul,

pământul se separă de ceruri și apele de pământ și după aceea

pururi tânăr, înfășurat în halatul găurit ca într-o manta, ieși din camera mică,

intri în bucătărie să-ți faci un pipalău din chiștoace vechi învelite în hârtie de ziar

și ți-l aprinzi de la aragaz. și ne uităm unul la altul și ridicăm din umeri.

 

după aia stăm în trupurile noastre de vis ca în înalte turnuri, fără putință de scăpare,

cu halbele legate de suflet aidoma unor mari, translucide ghiulele de sticlă,

și ca să murim cât mai repede de plictiseală ne turnăm sufletu-n ele

și ni-l bem, în timp ce timpu-arde mocnit în jur,

mocnit de ură, vreau să zic, că adică de ce-l ținem atâta, că-n loc să crăpăm odată

și să se gate visul tot ardem gazul de pomană. gazul de la aragaz.

 

și ne tot uităm unul la altul și ridicăm din umeri, condamnați pe viață la viață,

nu prea e mișto în visu-ăsta. așa că dă-i cu sufletul pe gât. mai ai? nu?

las' că-ți torn de la mine. și lumea se tot încheagă, se tot încheagă,

și chiar că semănăm din ce în ce mai mult cu două picioare de porc.

aragazul arde, aerul tremură îngroșat, noi ne bem sufletele. faci tu cinste.

ba parcă-ncepe să fie mișto, suflete să fie, că-n rest...

 

 

basmul pe care mi l-aș spune mie

 

vei spune – asta nu e viață, ce scrii tu aici nu sunt decât vreascuri

în care ochiul tău disperat de singurătăți vrea să vadă formele vuitoare

ale frunzișului care au fost. sau vei spune, mai plauzibil,

că să las dracu' aiurelile astea care cariază până la rădăcină mintea

și că, dacă vreau să vorbesc cu tine, să mai aștept o vreme și înc-o vreme,

până când tabacioc, și votchi, și guleaiu...

 

așa vei spune. și eu voi tăcea furios, știind că ai, adineaurea mă-sii de treabă,

dreptate, că de fapt cuvintele, vorbele astea ale mele, în loc să fie apă vie,

sunt o baltă puturoasă, pe care eventualele înțelesuri se întind ca mătasea broaștei,

verde-răcănel, și că oricât ar bea din dejecția asta nici sufletul meu, nici al tău

n-or să se trezească la viața adevărată, n-or să fie curcubee bând apă vie

din fântâna de la capătul lumii. deși sufletul meu cam e capătul lumii.

 

vreascuri, ai? de n-aș ști că de fapt n-aveai de unde să știi vorbele astea ultime

ale doctorului angelic, și deci că e un intertext de-al meu, chiar m-aș enerva.

pe de altă parte, asta ar putea însemna că și tu ești tot o întrețesere de-a mea,

abstrusă, nebunească, din tot felul de vorbe pe care le-am auzit sau citit. ceea ce, man,

e și mai rău. carnea tatălui meu să fie numai vorbe. tu, un basm pe care,

până la întâlnirea noastră, mi l-aș spune eu mie. ba, parcă nu așa de rău.

 

 

 

mi-e greață de mine, mi-e greață de mine, mi-e greață...

                                                                       

dracu să mă ia, cu cornițele lui kitsch, sunt poet, e drept, dar degeaba.

nu tu inițiere, nu tu soclu, nu tu înțelepțire.

tot un dobitoc, un patibular, un moron, ca înainte

și ca cei mai mulți dintre poeți. adă laba,

ar fi zis personajul marelui mediocru, geme cât vrei din minte,

n-ai să poți să nu rănești pe cei pe care ai vrea a-i iubire.

 

și dă-i dejecții cu cami, și dă-i dejecții cu sophianicii

prieteni, cei care, în loc să moară de scârba mea, mă iubesc

până când demonul de eu se îmbată îndeajuns încât să devină vizibil,

și după aia ei mă iubesc iar, încât, pisicii

mă-sii de treabă, cred că o să dau în ciroză până când o să reușesc

să-i fac să vadă că, într-o lume a iubirii, eu sunt invizibil.

 

adu-ți aminte, eram la nelu popa, fiică-ta și soră-mea a sunat la ușă,

plângând, spunând că o bați pe mami (niciodată

nu o bătuseși), și nici nu știu cum am ajuns acasă, în camera mare,

unde răsturnaseși masa și voiai să ajungi să te arunci de pe balcon, și o katiușă

de ură și de iubire mi-a mitraliat ființa, și te-am lovit o dată

cu sete, deși tu n-o loviseși. azi mă simt ca tine, și doare.

 

 

 

alte amintiri

 

trenul șuiera ștrengărește, grăbindu-se să treacă dincolo de rama crăpată

a ferestrei, ochii mei privindu-l erau singurul lucru care mai era eu,

ei erau ochii lor pe trupul tău gâdilându-se, ștrengar și el, sub electroșocuri

(deși sigur te enerva, chiar dacă nu arătai asta, tubul vârât pe gura vineție),

iar din venele deschise ale aerului curgea moartea ca un sânge alb și lăptos.

trenul ieși vesel din diorama geamului de la balconul din camera mare.

 

și în kaddishul ăsta aș mai putea zice cum pe masă stătea cuțitul cu care,

plin de speranță, de fapt convins că mai trăiești, îți tăiasem sfoara

(perversă-i, mă, literatura asta - cercul purpuriu din jurul gâtului tău

mă dusese cu gândul la misterul cercului purpuriu al lui edgar wallace;

nesimțită mai poate fi memoria. dove sta memoria), și cum ochii 

iscodeau fricoși și lacomi lama lui lucioasă și rece, plină de putere,

 

de singura putere, dar asta n-ar fi decât tot un rahat de literatură.

așa că... aerul horcăia tot mai stins, pereții erau stropiți cu sângele lui brumăriu,

eram albi și lipicioși cu toții, ca atunci când mâncam alviță și ne încleiam

din cap până-n picioare, chiar îmi venea să mușc din toți ca dintr-o alviță

și să mestec clefăit până se găta totul. însă sufletul ieșea din tine chicotind

ghiduș, ca de-o farsă bună, așa că l-am lăsat să plece, pe trei cărări, pe fereastră.

 

Poezii de Radu Vancu  « amintiri pentru tatăl meu »

 

  

 

respiro@2000-2004 All rights reserved