Mariana Codruț

 

 

lumea interioară

 

merg și vorbesc ființelor vii din mine

și despre ele.

sînt o carte cu multe personaje în numele cărora

vorbesc - dar știți: inconștiența naratorului

mărginită lui omnisciență frivola lui superbie

de purtător de cuvînt; numitorul comun

cu sărăcia lui de expresie. schema reducționistă.

 

ei! de viața lui interioară - un roman-fluviu

de graniță - naratorul e cu mult depășit.

ea nu e transparentă ca un cristal ca vaca lui

Chagall. ea nu are un Kilometru zero și o limită

superioară unică, timpul nu se grăbește cu ea

și nu cunoaște meschine capitole precum

trecut-prezent-viitor. despre ea naratorul

(uneori o femeie conștientă de patetica-i

singurătate) e-n stare doar să aproximeze

un elogiu cald și moale ca un fotoliu bătrîn:

 

"cînd toate porțile se-nchid spre lumea

de-afară

 îți mai rămine lumea ta interioară.

aluneci plin de lene prin soare dormitezi

pe trunchiuri înviate din morți lente

și verzi –

ce bine ce boierește aici se trăiește!

 

pentr-un travaliu invers îndată se des­-

face

cosmosul tău crud care vorbește și tace

ți se relevă te primește în sintaxa sa

-virgulă care poți ori nu exista!

 

nu te mai temi de noapte nu mai speri

fără leac

(viața ta fiind prețioasă doar unui copac) –

așa că alergi și te arunci de foarte sus

în ce nu poate fi descris și spus

și treci înfiorat de libertate

din viață în moarte din viață în moarte.

ce bine ce boierește în lumea ta

interioară se trăiește!"

 

merg și vorbesc ființelor vii din mine

și despre ele:

(despre toate pot spune trist și emfatic:

C`EST MOI!)

copilul și Mama nebunul și tîrfa

vizionarul maimuța trufașul și clovnul

eroul civilizator fricosul și prostul

timidul și fiara samariteanul cel bun

diavolul de grădină și îngerul moale et caetera.

ele vin sclipind de înfrigurare capricios și totuși

previzibil (turmă de mistreți prin lanul de cartofi

nepăzit) - fiecare aducînd cu sine o răsucire

a lumii mele interioare ca a unui tors de femeie

privind peste umăr luna în negrul chenar

al ferestrei...

 

cine trăiește pe cine? cine conține pe cine?

singurătatea patetică de care... în fine...

(doar știți: inconștiența naratorului

mărginită lui omnisciență frivola lui superbie

de purtător de cuvînt; numitorul comun

cu sărăcia lui de expresie. schema

reducționistă...).

 

 

 

Eulalie în Grădina de vară

 

din cuibar rotit de ape solitare Eulalie

cea grațioasă și mare trece direct în grădină.

ea prezidează

grupuri de tineri neînregistrați la oficiu

deci foarte liberi, ea prezidează grupuri

de tineri foarte triști din cauza libertății

lor. un strop de lumină le vine de la Eulalie

pe care dacă ar fi cunoscut-o înaintea

Ermelindei Tuzzi Musil ar fi numit-o

Diotima: cu atîta convingere vorbește ea

despre poezie despre iubire și despre

alte asemenea inefabile într-o lume

obișnuită cu pipăitul și urlatul: "este!"

 

întîmplarea făcînd să cred și eu

în inefabile

nu se putea să nu ajung lîngă Eulalie. dar

(ajută Zeiță slabelor mele puteri!)

pe Eulalie tocmai o părăsise iubitul.

vorbea puțin. în răstimpuri mînca pîine

pe care-o rupea dintr-un coș pus direct

pe prundișul grădinii.

grădina fusese o mare; cînd marea s-a retras

în urechea internă a pămîntului

au ieșit la iveală patru-cinci mese cu scaune

de fier la care stăteau

cîțiva scriitori contemporani

și cîțiva cititori, alături mai rezistase

o urmă de apă unde

vîntul împingea nehotărît

resturile unei civilizații de stambă, vîntul

nu era auriu dar știa de glumă:

clătina pe umeri capetele - niște

cosmosuri private-

de la stînga la dreapta

și de la dreapta la stînga

în ritmul mării din adînc.

 

Eulalie rupea din pîine și ne dădea

și noua cîte-o bucată, gestul

avea forța unei conjuncții - ne lega.

astfel că toți mîncam pîine goală

udată cu mici înghițituri de vodcă.

pe bluza ei de personaj de tragedie greacă

lîngă firele albe de păr strălucind sfidător

se adunau firimiturile

dar gestul de-a le scutura părea la fel

de greu de făcut ca și drumul spre casă.

(iar acesta mai greu părea

ca un drum în Siberia).

 

la masa vecină Sofian recita din Sofian.

cînd s-a oprit

un cititor a scos niște fișe citind:

"Partea diavolului în iubire

este pur și simplu ceea ce nu este iubire.

îl vei simți prezent

în forța lui imobilă

în spatele privirii

ființei lipsite de iubire".

 

întrebarea este

(a spus răspicat o cititoare):

ce drept are cel neiubit

să vorbească altora despre iubire?

vîntul a punctat spusele femeii

cu o izbucnire temperamentală: paharele

de plastic s-au răsturnat. noi

am închis ochii, cînd pala de vînt

a trecut ne-am uitat unii la alții:

aveam fețe

de satin

de catifea

de piele de capră

de sidef tandru

de verdețuri

arcimboldiene

cu doar două găuri în peisaj-

din ele o lumină anume își ridicase

aparatura ultrasensibilă corturile.

ca după ridicarea misterioasei

șatre țigănești din ulița

copilăriei în urmă lăsînd cioburi colorate

cîrpe scoici vreascuri pe jumătate arse –

în urma luminii rămăsese o lume de

fragmente: fiecare păream circumscris

de un punct la stînga și unul la dreapta.

păream fragmente

dintr-un discurs bîlbîit și eliptic.

 

Eulalie - o! Eulalie era atît de tristă

că a părăsit-o iubitul! noi nu spuneam nimic.

mușcam doar din pîine.

unul din bărbații de la masa noastră avea

- ca și iubitul ei trompetistul -

o tunsoare perie: Eulalie s-a întins

peste masă trecîndu-și palma

de cîteva ori

cu atîta tandrețe peste părul țepos

încît i-au dat lacrimile. - noi toți

ne-am uitat brusc aiurea de parcă

am fi surprins-o facînd dragoste.

 

bărbatul s-a înfuriat din senin

și s-a întors către masa cititorilor: dar tu?

tu hypocrite lecteur

care preferi unui peisaj

descrierea unui peisaj

și unei drame

nararea unei drame –

care masori spațiul în semne tipografice

și timpul după nașterea

și moartea Personajului-

 care trăiești cu inima Kareninei

pînă o găsești mai seducătoare

pe a lui Susan

trădată apoi pentru cordul

unui viteaz polițist –

de partea cui ești? VIU EȘTI TU ?

 

noi am continuat să mîncăm pîine udată

            cu mici înghițituri de vodcă.

 

după o vreme Eulalie ne-a citit un poem

și toți am simțit nevoia să o atingem cu mîna.

numai cititorii au protestat

împotriva expresiei "nebunia mea roșie"

agitîndu-se pe scaune cu nervozitate.

Eulalie nu i-a luat în seamă.

 

cu nebunia ei roșie intactă m-a tîrît

apoi prin cîteva baruri

ținîndu-și pîinile-n brațe:

dar trompeta nu se-auzea nicăieri

nu tatua cu țipete calda

carne a nopții de mai.

 

tîrziu

Eulalie m-a lăsat într-o stație de taxi

și eu am urmărit cu privirea încețoșată

de stupoare

silueta despicînd șovăielnică

(de parcă-și lăsase centrul altundeva)

dușurile de lumină ale străzii.

 

 

laureatul evreu

 

Lidija și Ivan Miriam Kamma

Dora și Samuel Marian Helene

Dimitrov și cîți alții (un creier

bisexuat îmbibat de metafore)

-prin orașul dansînd în stradă

în miros de kebab și tărie

într-o sîmbătă noaptea.

 

noi venisem să-l ascultăm

pe Laureatul evreu.

 

el a luat stîngaci cununa de aur

s-a-nclinat și-a-nceput să citească.

îngerii din catedrala veche au desăvîrșit

retragerea lor în sine

cu tot cu ocrul

albastrul

și roșul de purpură.

 sîngele din obrajii Laureatului

s-a retras și el în cuvintele sale.

și noi care venisem să-1 ascultăm

respiram palizi și vinovați:

între înăuntru și junii barbari

dansînd vesel afară

doar o ușă de lemn sculptat–

Laureatul evreu nici n-o privea.

 

 

pururea

 

acum și pururea

toate

sînt puse pe fapte mari:

adică pe viață și moarte.

 

 

jurnal

 

ieși gol și pur (crezi tu) pe terasă, cu o mie

de ochi te privește dimineața violată vesel

de libelule, nu te gîndești nici o clipă.

ai rîde. habar n-ai. și e bine. oricum

cînd vine valul nu mai ai timp să te întrebi

dacă e rigid sau onctuos dacă doare sau nu

dacă te va zdrobi într-o clipă sau te va

înveli într-o îmbrățișare lentă definitivă

de chihlimbar (de la gleznișoare pîn' la

țîțisoare și mai sus).

nu știi nimic, ești inocent și pur (crezi tu).

(vai ce mila ți-ar fi să te vezi!)

 

iar dimineața de munte ia de la capăt jocul

inconștient: descheie nasture cu nasture

și dă deoparte cu piciorul armura ta

de argint promițîndu-ți cîte-n lună și-n stele.

 

 

porumbelul sălbatic

 

numai mîna dacă o flutur în fața ferestrei

și vine. din profil ochiul roșu neliniștit

cercetează bucătăria și fața mea de care

strălucitoarea dimineață își lipește obrazul.

 

eu sfîntul Francisc din centrul orașului

transsexuat în cămașă de noapte din finet

și picioarele goale pe linoleul libidinos

îi vorbesc și-i vorbesc legănîndu-mă pe scaun

(cu părul dat într-o parte să-și lipească

dimineața de fața mea albă obrazul):

ugu ugu ugu.

 

-sînt fericită.

 

măcelarul în blugi trece fluierînd

prin curtea interioară măturată proaspăt.

îmi face un gest obscen cu mîna.

ugu ugu ugu... porumbelul a zburat peste bloc.

 

 

jurnal

 

zile de risipă temeinică prin încăperi

crispate pe străzi de filme cu bani puțini.

(tarabe vesele flanchează gigantica biserică

metropolitană cu ochiul triunghiular ațintind

mica depărtare: ca ochiul de sticlă al fostului

director de școală primară

scăfîrliile chiluge ale puberilor năuci).

 

pentru ce?

 

îți numeri bătăile inimii o dată cu pașii:

ei bine - e și asta comunicare...

 

zile de risipă cînd rîvnești sufletul mov

și somnolent al petuniilor din fața primăriei.

 

 

un exercițiu al solitudinii

 

un măr verde și rece. o întîmplare vegetală

între polii palmelor mele. ți-aș dărui

acest măr verde și rece dar între mine și tine

- un întunecat ev mediu milenii și milenii

de dispute care ne-au schimbat chipul.

nimeni și nimic nu-și păstrează puritatea

mai mult de-o clipă, deci nici mărul nici gestul

pe care l-aș face ca să împart cu tine

povara frumuseții lui (doar știi: frumusețea

poate ucide mai sigur și mai durabil decît armele

dacă nu ai un metabolism pe măsură ori măcar

un îndelungat exercițiu al solitudinii).

 

aș putea să-ți dăruiesc acest măr

- o întîmplare verde și rece pe care o țin

în palme privind pe fereastră, dar pentru că

între noi e un întunecat ev mediu

rămîne să-i duc singură povara frumuseții

și să-i suport consecințele pînă la capăt.

 

 

roage-se Ea pentru mine

 

Ea care m-a conținut

cînd rod tremurător și roz

în pomul de sub inima ei

dădeam formă

lumilor sale secrete

 

acum cînd mi se pare

că o conțin

laolaltă cu pomii

cu soarele și nimicul

roage-se Ea pentru mine

pentru lumile mele secrete.

 

Mariana Codruț S-a născut la 1 noiembrie 1956 in satul Prisăcani, județul Iași. Este absolventă a facultății de Filologie, secția română-franceză, a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași. A fost corector, profesor, secretar literar, redactor la revistele Convorbiri literare si Sud-Est. În prezent e redactor la Editura Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași.

După debutul din Cronica (1976), a publicat în tot acest interval, pe lîngă poezie și proză, tablete și comentarii în revistele Dialog, Convorbiri literare, România literară, Dilema, Contrafort, Timpul, cotidianul Monitorul etc. E prezentă în antologii apărute în România și în străinătate. Este membră a Uniunii Scriitorilor (din 1990) și a ASPRO.

Volume publicate: Măceșul din magazia de lemne (Junimea, 1982, poezie); Schiță de autoportret (Junimea, 1986, poezie); Tabieturile nopții de vară (Cartea Românească, 1989, poezie); Existența acută (Cartea Românească, 1994, poezie); Casa cu storuri galbene (Polirom, 1997, roman –Premiul Asociației Scriitorilor din Iași); blanc (Vinea, 2000, poezie).

Poeziile de față sînt extrase din volumul blanc.

   

 

respiro@2000-2004 All rights reserved