Michael Astner

 

 

autoportret

 

eu

născut tîrziu

sub pădurile mărginimii

în apoldul de sus

cel cu sași și cu landleri

cel pe care nu-l găseam și nu-l găsesc

pe hărțile uzuale ale patriei

(este în schimb apoldul de jos –

e mai mic, da-i românesc!...)

născut tîrziu

într-o zi de vineri

în anul construirii zidului de la berlin

în ziua, în care

nemții au invadat polonia

în care a izbucnit al doilea război mondial

 

eu și cu mine

noi doi

această echipă minimală

în căutarea spiritului de echipă pierdut -

 

deși, cum scria pe-un tricou german?

„Lieber schizophren

als ganz allein!Î

da, da: mai bine schizofren

decît singur cuc –

 

deci eu

cel tîrziu venit

campionul amînărilor

un soi de anguis fragilis

o grămăjoară de fum

și-un pumn de-mpotrivire.

 

 

realitate și joc

 

realitatea începe acolo

unde-ncepe durerea

sfîrșește jocul

 

 

umbră, femeie

 

umbră, femeie

sînge, femeie

înainte, femeie

junglă, femeie

fugi, femeie!

 

Nu, spune ea

pe umăr cu un șobolan

alb cu ochii roșii

care-și curăță unghiile.

 

 

gesturi nude în sepia și albastru

 

Razele de căldură ale zilei

Emană din fronturile caselor într-ale căror inimi

Automatele nu poartă decît nume de marcă. nici un cîine nu

Latră, niciodată. noaptea, neînrămată. gesturi nude în sep

Ia și albastru. sîmburele nu poate să respire. de demult anacronice,

Taximetrele-și așteaptă stăpînii în îndepărtate lagune stradale.

Abia de se mai aud voci. dinspre viitor cu albe stegulețe fac semne copilandri, ezi

Tînd. respirația se rănește-n strîmtoarea ficțiunii. fructului i-

E frig. insule ale realității zboară-ncet-încet în cerc. transparente atîrnă cîte

 

Și mai cîte, mute, înspre golul estival -. strada strălucește în lum

Ina de Neon. străzi lăturalnice înghit pas de pas ora tîrzie. secundele stau, precum plopii

 

Fără soț,. zgribulite și răvășite. se frînge ochiul văzătorului de vedenii. Crimeberries! str

Igă în cor breasla pompelor funebre. lumină roșie, lumină albastră. pietriș s

Cîrțîie. galbene, verzi, cenușii, negre, brune tomberoane de gunoi fac gard în

Țintirim. clape de pian zboară una cîte una sub bolta circului în h

Ipernoapte. ornamentele se leagănă colo-colo, printre ele apărînd din cînd în cînd

Un dansator pe sîrmă, fără plasă, fără. iar tabloul

Negreșit e astfel, ca și cum cin

Eva s-ar uita.

 

 

Ontos

 

Ontos este un om ca mulți alții asemenea.

El trăiește pentru că, neștiind că Derrida a

ajuns între timp mai departe, trăiește în indecidibilitate.

 

E-ntotdeauna un lucru bun să știi că există

oameni ca tine și ca mine, care trăiesc.

 

Ontos, deci, un om care nu are altă pretenție

decît să trăiască cum trăiește un om normal,

trăiește, pentru că nu se poate decide.

Nu știe dacă-i mai bine să se sinucidă ori să

aleagă moartea liberă. Prima variantă ar

corespunde mai degrabă nevoii sale de

schimbare radicală, ultima mai mult

dorului uman de libertate.

 

Cum însă poate cineva să se decidă într-o

astfel de situație? Ontos nu poate. Și mulți

alții asemenea lui nu pot nici ei.

 

Uite așa ei trăiesc apoi, normali și

izometrici, bucurîndu-se de furtuni adevărate

și triști, cînd soarele arde găuri în

după-amiezile estivale.

 

 

 

există un rest

 

gîndurile vin și pleacă,

rebuturi, precum niște

viermi făr de „cap”

și făr de „coadă”.

 

fum de țigară.

există o miriște

(de profundis)

există un rest

mereu în prag de pîrg.

 

 

respiro@2000-2004 All rights reserved