Bogdan Perdivară
« Aici e ieudul
fără ieșire »
Ioan Es. Pop
plămânii mi se
izbesc de fumul înghețat
și tresaltă
speriați ca o inimă în brațe îmi țin
geanta de cârpă
și-i cânt un cântec de leagăn
și parcă
fermoarul îmi zâmbește cu gura de chinoroz
a unei păpuși
(lasă zic ei ești cu noi
dar de atâtea ori
m-au mințit încât nici asta nu pot s-o mai cred)
vă rog nu mă mai
iubiți din preaplinul plămânilor voștri
și din preaplinul
stomacului vostru
de câteva zile
încerc să ies din cameră încetul cu-
-ncetul pipăind
cu vârful pielii pereții i-am numărat
pe toți de
nenumărate ori sunt trei
pereți albi
și-unul galben
(lângă pereții
albi în fața mesei pătrate
devin și ei
pătrați albi și negri întocmai ca pe o tablă
de șah și-n
jocul ăla mută cu multă grijă
paharele și
sticlele unul spre altul)
încet-încet o să
ies de aici
boțit ca un
tricou furat din second-hand și îmbrăcat
pe sub haine o
să-ntorc spatele la tot frigul și la toate
nejunsurile
plapumei o să mă strâmb de-afară
o să le strig
cuvinte urâte apoi o să fug înăuntru
triumfător
și-ngrozit
(lângă peretele
galben ștefan azvârle câte o carte în sobă
se-ntoarce spre
noi și ne spune v-o recomand cu căldură).
(spune dan
băi ce frig mi s-a făcut într-o zi
or să zică și despre noi
a fost odată ca niciodată un frig
de crăpau cardurile ei au stat pe lângă
bancomate și
n-au putut să scoată
banii
au murit de foame până la adânci bătrâneți.
băi n-ai 50 ți-i dau înapoi primesc mâine)
pentru aerul gros
ca respirat prin șosete
vulvele pline de
păr în care am avut
încredere apoi
m-au trădat toate la fel
schimonosindu-se
tâmp ca niște copii trași de urechi
pentru palmele
pline de transpirație și bucile cuminți
dându-și
întâlniri zilnice în autobuzele patriei și
buzele cleioase
crănțănind vârful sexului
omleta mustind de
ulei și bomboanele îndesate în gură,
firul de zeamă
verzuie rodul muncii isterice
a unui stomac
căruia nimeni nu-i spune
că gata s-a
terminat pentru
teribilele zile
când îmi întind gâtul
ca pe un elastic
de praștie și-mi împroșc
înainte capul
când vreau
să mă ridic și
mușchii mi se ridică
împotrivă știind
că am să-i obosesc
până la sațietate
și azi și tot așa anul va trece
până la revelion
și n-am să știu
unde mă duc dar
mă voi duce și va fi ca la orice revelion
dimineața
coșurile noastre ridurile până atunci bine
ascunse de lumina
difuză vor ieși
la iveală ne
vom îngrozi
în zorii cenușii
ne vom înșfăca hainele
cu umerii strânși
vom pleca rușinați
clătinându-ne
cu un fel de mânie
cu ochii mijiți
și pentru
poveștile lor de
fete violate de tați vitregi și care
mai simt și-acum
ceva-n ele și vor
ca noi să știm și
să compătimim și
să le sfâșiem și
să ne-nghită în ele ca-n niște pâlnii bulimice
și tampoanele
roșii-rubin și căcații din dușuri
produsul autentic
al minții și vieții de facultate
și colegienele
obeze în treninguri de supraelastic
cu maldăre de
vase murdare în drum
spre spălător
și desigur pentru
toată melancolia
și frumusețea mea de la paișpe ani când
am invitat prima
fată la dans
și m-a refuzat
m-am dus
acasă și-am plâns
și-am jurat
că niciodată de
fapt
pentru toată
melancolia mea de oricând
pentru bărăcile
auschwitzurilor noastre și
ale zăpezilor de
altădată și de acum
și pentru câinii
înciotați luați la șuturi de
gunoieri pumnii
de romparkin și diazepam și
brațele de iarbă
proaspătă și daimonul creț
încălțat în
ciocate cu care-mi consumam delirurile
(spune
dan
pe
vremea când osemintele îmi erau încă oase
în
strada tălpălăriei nr.5 bl.m7 ap. 6
stam
și-mi auscultam bătăile minții uimit
ca
în fața unuia ce desface capace cu dinții)
pentru oasele ce
ne vor spinteca
burduful
pieptului tăioase și precise precum
cuțitele
electrice din abator și pentru
oamenii izbiți de
camioane și creierii lor căzând uimiți
pe asfalt și
băltind ca niște melci putrezi
și-atâtea orașe
de oameni
și-atâția
kilometri de pivniță și
kilometri de
șobolani sabotându-ne
rozându-ne țevile
urcându-se pe pieptul nostru
când dormim și
apăsând din răsputeri
și care după
aceea vor fi încă aici
privindu-ne
hoiturile cu ochișori veseli
ar trebui să fiu
mai violent
chiar dacă nu-i
atât de ușor cu toată
nemâncarea și
jegul și prietenii beți
care-mi scrâșnesc
în urechi și vinul
care mai
fermentează în mine
cu plapumele care
nu ne ajung cu picioarele
îngropate încet
în cimentul frigului
acestui început
de iarnă
cu femeile pe
care le futem îmbrăcate sau
le sfătuim
părintește înghite fiindcă e
poate singura
masă caldă pe ziua de azi
(spune naciu
te așezi cu capul pe masă ca să
ți-l mai odihnești și deodată te
ia cu rău și cu frig îți duci
mâna spre piept și faci gesturi
de liniștire spre cutia toracică spui
cu voce tare engage
apoi îți așezi din nou capul pe masă
cu siguranță ai să te trezești brusc
în camera ta. din cauza
greții n-ai să poți să zâmbești)
iau autobuzul
iași-botoșani mi se face
groaznic de rău
și totuși
călătoria e un
pretext pentru a nu mai cunoaște
iarăși pe nimeni
decât poate
câțiva indivizi
boșcăiți de ratare ar putea fi
chiar propriii
părinți disperați legănându-se de detalii
de genul ce-i pe
la iași ți-a crescut părul ai slăbit etc.
vorbind prea mult
prea tare
rămași în urmă în
adolescența mea ca niște
pensionari
înghețati în stație nu
nu mai cunosc pe
nimeni e doar
senzația de
familiaritate cu locurile
care și asta
dispare cu timpul pentru că locurile sunt oameni
și dacă nu-i vezi
nu-i mai iubești doar atunci când mori
ai să regreți
botoșaniul și ți-ai dori
orice conversație
stupidă
sau să stai pe
toate
băncile pe care
vreodată ai stat sau să te mai plimbi
cu puștoaica
șatenă cu șapcă pe care
la 17 ani n-o
puteai suporta orașul-tău-de-atunci-perdivară
atunci când mori
ai vrea să te lași moștenire
cuiva drag
fiindcă nu știi ce viețuitoare
jilavă se va
strecura prin scorburile sfincterelor
va întinde
picioarele solzoase se va lungi
peste măruntaiele
tale într-o toropeală călduță
urechile-mi țiuie
de greață precum alarmele de probă
care pe vremuri
trezeau din somn un oraș
de mult soarele
a dispărut prăbușindu-se ca o rață-mpușcată
poate am să adorm
și n-am să mai fiu cine știe
spălat
împrospătat stors hidratat îndopat
cu vitamine și
steroizi n-or să mai fie nici speranțele mele
că unele lucruri
s-ar putea cu timpul îmbunătăți
adică lungí din
cauza gravitației nici zâmbetele
bebelușilor lor
pe bancheta din spate vorba lui radiohead
nici mașinile lor
de spălat automate aș vrea
o eră a
revoluției un rage against the washing machine
și lângă scaunul
prea mic am să mă trezesc cu autobuzul
hohotind
triumfător la turație maximă
vocile lor de
mult ciucite la pândă zvâcnindu-mi în cap
cu mișcări din ce
în ce mai agile duhoarea
de benzină
boțindu-mi gura ca pe un ambalaj de biscuiți
strâns în pumn
mintea mea pâlpâind încetișor ca o lanternă
veche cu baterie
pătrățoasă numai bună de încercat
cu limba frica
adunându-mi în ochi chiuvete întregi de sânge
curs în dimineața
asta și în altele
sângele din pasta
de dinți sângele din gingiile fără fund
umplând
scrumierele atașate de spatele scaunului monumente
ale }igării
Necunoscute îmbălsămate cu capace de cola și
omuleți de gumă
și niciodată n-o să se oprească de tot
voi privi din ce
în ce mai aproape
podeaua
tremurătoare izbindu-se în buzele mele
ca niște
airbaguri schiloade umflate în pripă
(spune diana
în seara aia voi nu erați și
s-au terminat lumânările naciu
să stau cu el dar n-aveam chef
i-am spus mă duc în curte să mă piș
dar el a ieșit să mă supravegheze
bănuia ceva a zis didi să nu fugi
când nu era el atent am sărit gardul
am luat-o la goană spre păcurari)
(de locul cald
de picioarele amorțite de
băutura
falsificată după metoda
din cognac te vei
plictisi în cele din urmă și-atunci
vei ieși în
grădină îți vei îngropa fața
în zăpada
proaspătă ca într-o pâine
tăiată în două)
pleoapele îmi
sfârâie opaițe slinoase
din care uleiul
s-a terminat
de mult. cu
buzele vinete îngân oglindă-oglinjoară
cu limbă de
moarte îmi îmbrățișez dinții unul câte unul
corpul mi se
adună din colțuri
și de data asta
mai neclar mai aproximativ (până când
se va holba
lunganul cu pielea aspră cu trăsături obosite).
lumea s-a
terminat hăt în adolescență
odată cu mine
trăim în tristețea mea postcoitală
și nu știți cum
mă urcam pe
blocuri cu zece etaje și mă întorceam
cu spatele nu mă
aruncam din reflex
rămâneam doar eu
și smoala acoperișului
caldă ca o mână
abia scoasă iarna
din buzunar
ți-o lipești pe obraz și se prinde
spațiu virtual în
care îmi cântam bluesurile
și-mi jucau
horele
mă împiedicam de
elemenții antenelor
urlam din bojoci
sunt în emisie sunt în
emisie
hămesit așteptam
aprinderea beculețului roșu
(ei vor vedea
cum te prelingi transparent în viețile lor
te vor privi
deformat ca prin funduri verzui de borcane).
( spune ștefan
toată viața mi-au spus ăștia vițél
și la armată vițél culcat eu nimic
știi vițél culcat znap una peste cap
nu-i nici un vițél pe-aici mă cheamă
vitel pe la 8
vine maică-mea să vă dea afară nu
spuneți nimic așa-i maică-mea
vă întoarceți diseară)
atât de liniștiți
mai ales seara
ne așezăm
împreună să ascultăm cum cade
zăpada de pe
acoperiș
cu bufnet greu de
găleată scăpată-n fântână
atât de disperați
aruncăm pe geam sticle
cu mesaje pe care
am încetat să le înțelegem
chiar noi
departe în largul grădinii
și totuși nimeni
nu vine să ne salveze
să ne
deszăpezească gardul cu plugul
și totuși nimeni
deși zilnic strigăm hai odată
suntem atât de
prieteni încât
precum cei
căsătoriți de mult timp
am ajuns să ne
asemănăm ca niște
femei închise
într-o cameră cărora menstruația
le vine la
aceleași soroace friguroase de o vreme
pereții ruginesc
și se strâng poate
vom ajunge să ne
iubim.
Poezii din volumul Kilometri de pivnițăde
Bogdan Perdivară
Bogdan Perdivară
S-a născut în aprilie 1978 în Trusești (comună pe care
a frecventat-o doar puțină vreme după nașterea la maternitatea
locala), județul Botoșani. În urbea Botoșanilor, calcînd peste umbra
lui Eminescu mai la tot pasul (parcuri, biblioteci, bulevarde și
muzeu, bașca memorialul) și-a executat anii de grădiniță, școală și
liceu; nu a avut prea mulți prieteni, iar la bătut mingea copiii din
fata blocului s-au convins curînd că era complet netalentat;
excluderea l-a dus spre literatura, citită acasă și la școală,
inclusiv pe sub bancă, spre disperarea profei de matematică. Drept
urmare, nu face nici acum diferența dintre logaritm si cosinus.
Experiențele emoționale nesatisfăcătoare din această perioadă îl vor
antrena pe panta pesimistă a liricului crud de mai tîrziu. Primele
încercări literare le produce tot prin liceu, în cadrul unui cenaclu
de anticipație numit "Suflet". Puțin mai tîrziu, împreună cu Dan
Sociu, îl vor transforma în cenaclu literar pe bune. Între timp, se
mai ocupă cu diferite muzici și faze și activează ca solist și
chitarist în niște trupe locale, intitulate pompos "Taraboantza" și
"Sick Tear" (pronunțat, de preferință, "sictir"). Odată cu intrarea la
facultatea de filosofie din Iași - asistență socială era secția- o
lasă mai moale și scrie sporadic, însă benchetuiește masiv, ca toți
studenții de treabă: timiditatea și reticența de altădată sunt
(temporar) date uitării. Cu încă o trupa, " Blue Light District",
cîntă pe la diferite paranghelii cu blues. Revine la literatură în
disperare de cauză, părăsit de iubită si dat afară din casa în care
locuia de doi ani (iubita n-are nimic de-a face cu asta, e o poveste
separată). Apar, în versiuni prime și patetice, diferite poeme pe care
le va rescrie, cît de cît omenește, mai tîrziu. Vine absolvirea
facultății și debutul în revista ieșeană Timpul. Băieții de la Club 8
(ăia negri si răi, din Iași), în special O. Nimigean, îl încurajează,
maiorescian, să scrie. Și să scoată volum. După o perioadă dificilă
din punctul de vedere al curentului electric, apei potabile și
lemnelor de foc (a se vedea "kilometrii"), se mută în București, cu un
braț de haine si fără promisiuni. Găsește job la Cotidianul, unde este
și astăzi redactor. Încă nu și-a "făcut un nume" în presă. Publică
volumul la editura Vinea, sub patronajul grațiosului Nicolae Țone (zis
și "Nicolae Magnificul", la bășcălie, după numele unui volum al
suszisului stimabil). Ia premiul Mihai Eminescu pentru debut la
Botoșani, anul 2005, pentru anul 2004; cu banii își cumpără calculator
si multe filme porno, să-și mai diminueze lucrativ din anxietate. De
atunci, zilele curg la fel, in paroxismul nervilor, scrîșnirea
dinților, extenuarea mușchilor și alte chestii relaxante. Sporadic,
mai este chemat pe la Tvr Cultural (cînd ceilalți de pe lista scurtă a
invitaților au probleme în familie sau programare la dentist). Urmează
o carte la Cartea Românească, sub patronaj Polirom. Probabil are să
fie si un CD în care o sa recite, cînte, joace, etc. Mai are în plan
să scoată un album de manele pe versuri de Coșbuc, Eminescu și
Alexandri(sic!), cu lăutari, cu el însuși la voce și cu un DJ pentru
atmosfera electro-breakbeat-acid jazz.
|