În lumea
literară funcționează omerta
Angela Furtună în
dialog cu Mihail Gălățanu
Niciodată cuvintele nu m-au ascultat ca în viața asta
-
Stimate Domnule Mihail
Gălățanu, ați fost absorbit cu strălucire de traiectoria unui mare
poet vizionar. Poate că nu întîmplător v-ați născut chiar în ziua
cînd ne părăsea pentru totdeauna Nichita Stănescu. Cel care v-a
debutat, în 13 decembrie 1983 în SLAST, și anume Domnul Alex
Ștefănescu, vă consideră un adevărat Paganini al poeziei, ținînd
sub bărbie, în locul unei viori Stradivarius, un dicționar.
Sînteți un poet predestinat ?
M-am născut, atunci, în 1983, ca poet în spațiul
public. Neîndoios, poeții sînt predestinați, pînă în ultima și
cea mai fina fibră a lor. Nu numai vocația, harul, e o predestinare,
ci pînă și amănunte ale sale. Dar, și aici, ca în oricare lucru
lumesc, există liber arbitru. Poți renunța. Sau poate renunța poezia
la tine. Deși îl stimez pe Cărtărescu și, chiar, într-un fel, mi-e
drag (fără să-l cunosc foarte îndeaproape), nu pot accepta
interpretarea morcelată, postmodernă, a lumii, pe care el o dă.
Pentru el, lumea e o derută. Pentru mine, lumea e definitiv salvată.
Prin sacrificiu divin. Pentru mine, divinitatea e aproape,
familiară, nu e îndepărtată, este proximitatea imediată. Ea susține
lumea, iar relația mea cu divinitatea e foarte strînsă. Contrar
sfinților, divinitatea mă lasă să greșesc, să învăț, este
conciliantă și calmă, liniștită. Există un singur element prin care
mă constrînge: iubirea ei, o iubire nesfirșită. Să scrii despre
condiția misticului e una și să o trăiești, direct, pe proprie
piele, e cu totul altceva. Abia apoi poți scrie. Idealul meu este:
viața ca operă, opera ca viața.
-
Ce rol au avut în formația
Domniei Voastre școlie românești și prin ce mecanisme v-au
susținut evoluția? Vă întreb acest lucru pentru că studiile
profesionale vă consacrau poate mai mult unei cariere științifice,
mai degrabă decît Literelor, iar pe de altă parte, se știe, nu
există facultate de scriitori, există un destin de scriitor, de
artist.
Pentru mine, mai importanți sînt oamenii decît
școlile. Profesorii. Ei fac școlile. Ei sînt școlile. Oamenii sînt
școlile. Și eu am fost profesor, la rîndul meu, la liceu/ clasele a
noua, a zecea, am predat Desen (Tehnic) și nu numai. Dar, din
fiecare școală, am rămas cu cîte un profesor în minte. De la școala
generală din Galați, cu profesorii Lateș (engleză), Botezatu
(română), Chivu (învățătoare). De la liceul militar din Cîmpulung
Moldovenesc, cu profesorul de română (Latiș) și cu profesoara de
franceză. De la liceul din Craiova, cu profesorul de română și, mai
cu seamă, cu cel de fizică (Safta). De la facultate, cu profesorul
de Matematici Superioare, Stanciu Toma, căruia i-am și dedicat o
carte, Dumnezeu să-l ierte.
-
Știri despre mine(1987),
Scrâșnind în pumni, cu grație(1993), Bunicul Kennedy(1996),
Evanghelia după Barabas(1996), Mireasa tuturor(1997), Poetus
captivus, un poem dat de la Dumnezeu cu mîna lui Mihail Gălățanu
și ochiul lui Felix care se dedică Nicoletei, soață(1999),
Memorialul plăcerii(2000), România cu prostii(2001),
Diapazonul plictisit(2002), Mormântul meu se sapă singur(2003)
, toate acestea sînt etapele unui discurs poetic foarte original,
care vă plasează pe raftul din față al poeziei românești. Cu
fiecare carte, ați cunoscut un nou început. De cîte vieți literare
ați mai avea nevoie pentru a spune tot ce ați avea de spus, pînă
la capăt?
Viața se scrie pînă la capăt, fără oprire. Oricum,
și așa ni s-a fost hărăzit, aici, pe pămînt, foarte puțin.
Eu am senzația că de abia am început. Pînă acum, n-a
fost decît încălzirea. Modelul meu de maturitate e, oricum, Goethe.
De la Rimbaud la Goethe e chiar un drum pe care nu știu cînd, pe
nesimțite, l-am parcurs.
-
Arta mînuirii cuvîntului
este, probabil, punctul forte al unui edificiu literar prin care
vă plimbați cu nonșalanță. Exagerez dacă fac aprecierea că v-ați
născut pentru cuvinte, din cuvinte și întru cuvinte?
Niciodată cuvintele nu m-au ascultat ca în viața
asta. Romanul e un complement al poeziei, pentru mine.
Dumnezeu este primul meu lector
-
Fără stîngăcii, fără nici o
ezitare, fără poticneli, drumul pe care ați plecat în literatura
română părea demult așternut în așteptarea Poetului. Ați intuit și
schițat cel mai bine, de undeva de pe acest drum, ce va să zică
farmecul dureros al lui Mihai Eminescu, aflîndu-vă dumneavostră
înșivă în aceeași rezervație de aleși ce respiră farmec,
sporindu-i menirea de a ademeni genialitatea. Definiți farmecul
poesiei lui Mihail Gălățanu.
Nu e vorba, anume, de farmec, ci de ceea ce
prețuiesc eu mai cu seamă în poezie. Și, în primul și-n primul rînd,
prețuiesc forța. Dacă forță nu e, mai nimic nu e. Expresivitatea.
Plasticitatea. Profunzimea. Meseria de vizionar. Puterea de a crede
în ce scrii.
-
De la Flacăra la Expres,
apoi Flagrant, Capital, Playboy, Evenimentul zilei(unde
ați fost redactor șef) și ,de curînd, la Flacăra din nou... Iată
publicațiile în care v-ați investit timpul de după abandonarea
carierei inginerești, în favoarea celei jurnalistice. Este evident
că ați fost atras de presa scrisă, de bucuria de a trage ,
astfel, în fiecare zi cîteva gloanțe cu pușca. Ce anume v-a sedus
la jurnalism?
Experiența dintîi a fost la Flacara și nu degeaba
am revenit acolo. Existența trebuie trăită pînă la capăt, direct, nu
virtual, deși aventura e, în primul rînd, interioară. Fără aventura
interioară nici nu există aventură. Aventura, în general, cîtă e ea
în lume, este doar reflexul aventurii interioare.
-
Vă simțiți împlinit făcînd
jurnalism, mai precis făcînd un jurnalism ca acesta, din România,
unde anii 90 au promovat un anumit tip de discurs foarte original,
dar strident pînă la auto - discreditare adesea, prin urmare
destul de repudiat de maeștrii genului din Vest?
Jurnalism înseamnă, totuși, o meserie foarte înaltă.
Cum ți-o faci, asta e o problemă mai curînd personală. E problema
ta. Eu am făcut-o cu pasiune și am vrut să îmbătrînesc în meseria
asta, pe care, ce-i drept, uneori am blestemat-o. Ceea ce Occidentul
a pierdut este inima. A cucerit mai multă cerebralitate și a
pierdut ceva din coordonata fundamentală care definește omul:
participarea afectivă.
-
Mă tem de cuvintele care
s-ar dovedi prea neputincioase în fața rolului lor de interfață
între doua entități ce doresc să comunice. Dar tocmai de aceea, vă
întreb, pentru cine scrie jurnalistul Mihail Gălățanu ( care nu
este un știrist, ci un om pus pe developat realitatea la modul cel
mai serios cu lentila unui adevăr neîndurător)? Aveți în fața
ochilor un cititor virtual, cu un orizont de așteptare bine
definit și căruia îi vorbiți cu human touch , sau faceți o
presă abstractă, de conjunctură?
Sigur, poate există și un portret-robot, dar nu
pentru portretul robot scriu eu. Eu scriu, în primul rind, pentru
Dumnezeu. Dumnezeu este primul meu lector. Dumnezeu mă citește
primul. Se entuziasmează, este oripilat, se întristează. Oricum,
Dumnezeu ne citește pe toți. Dar, dacă tot vorbim de identitatea
cititorului meu, eu scriu pentru un cititor-sinteză: pentru
cititorul lui stănescu, lui ion barbu, lui cărtărescu, lui danilov,
lui ivănescu, lui brumaru, lui rimbaudelaire, lui lautreamont, lui
pound...
Iar la Flacăra îmi doresc să fac o revistă
grozavă, dar pentru asta am nevoie de timp. Și nu puțin, cel puțin
un an sau doi.
Eu
atac o mentalitate. O lipsă de generozitate. O indiferență crasă. O
indolență condamnabilă în fața istoriei
-
Ați abordat calea
alergătorului de cursă lungă. Niciodată în grup, niciodată cu
spatele acoperit. Cenzura v-a răpit bucuria întregului la prima
carte, iar ulterior ați fost obligat să nu vă puteți alege ușor
ritmul, mijloacele, tonalitatea. Ați învins, totuși. Ce gust au
aceste bătălii, al căror succes vine atît de tîrziu, încît miza
lor se pierduse de mult în amintire?
Cred că două instituții au distrus șansa
reconstrucției României culturale postrevoluționare. Una este
editura Humanitas, alta Uniunea Scriitorilor. Nu mă duc pînă la
Parlament sau la Ministerul Culturii. Ministerul Culturii e o
pleavă, o rușine. În timp ce unii scriitori mor de foame, Răzvan
Teodorescu, un individ incalificabil, decorează pe funcționarii
ministerului. Pentru ce? Pentru că n-au făcut nimic pentru cultura
română? Cultura română e făcută zob de acești pitecantropi. Ce e
Ministerul Culturii? Un bordel? Ce servicii ne oferă el, nouă,
scriitorilor? Și iară dă-i cu Dinu Săraru, cu Dinu Păturică, Răzvan
Teodorescu, o jenă în cultura română. Nici Caramitru nu e mai
presus. Cine e Caramitru? Și Ministerul ăsta, în care nu se întîmplă
nimic cu grație de aproape cinsprezece ani post-revoluționari.
Măcar de l-am transforma în bordel, Ministerul ăsta al Culturii, tot
am mai beneficia și noi, scriitorii, de niște servicii. Măcar ar
angaja funcționare tinere, frumoase, cu care să-ți îneci amarul,
dupa ce te îmbeți la cîrciuma de la Muzeul Literaturii. Pe gratis.
Sau în euro. Instituție incalificabilă, profund inutilă, profund
coruptă, care trage sfori pe bietele boli ale scriitorilor. Ăștia
mor pe capete, iar functionarele de p-acolo se rimelează, iși bagă
cafelele în burdihane, își trag pe degete cu ojă. Își bagă botul în
ruj, ca să-l lase pe prohaburi. Și-au făcut sediu nou? Pentru ce?
De ce era nevoie să bage banii într-un sediu nou? De ce au nevoie
funcționarii din Ministerul Culturii de un sediu nou, în timp ce
scriitorii nu au o minimă protecție socială? Și o altă dezamăgire am
trăit cu Gabriel Liiceanu. Toata lumea Liiceanu în sus, Liiceanu în
jos. Am fost și eu parte, recunosc, dintre cei care l-au admirat pe
Liiceanu pînă la arhetip. Arhetipul filozofului-potențial, al
înțeleptului în cetate. De aici și dezamăgirea. După ce-a moștenit
banii Editurii Politice, Gabriel Liiceanu a făcut un lucru măcar pe
jumătate bun, frumos, înalt, curajos, lăudabil: a scos edițiile
românești ale lui Cioran, Ionescu, Eliade etc. E drept, toate cu
numai cîteva zeci de mii de exemplare în plus. Nu era nevoie de
ele?, o sa mă întrebați. O, ba da! Dar, poate, în aceeași măsură, e
nevoie și de un suport pentru generațiile mai tinere. Altfel, unde o
să se duca literatura română? Pe urmă, c-așa va fi învățat dumnealui
de la maestrul lui, Noica, s-a gîndit că ar fi o pierdere de vreme
să încurajeze tinerii. Humanitas e o editură numai de morți
(frumoși, e drept, iluștri, cu totul adevărat) - și alții pe cale să
moară. Alții mai publică doar pe sforării politice. Și e
editura-fanion a culturii românești. Întrebată de ce nu publică
poezie, editura-fanion a culturii românești a răspuns, implicit ori
explicit, prin glasul lui Liiceanu: nu se vinde. Arătați-mi și mie
un singur scriitor român dupa Cărtărescu (hei, treziți-vă, domnii
mei, sîntem la două decenii și ceva după debutul său), publicînd la
Humanitas! Nouăzeciști? Vai de mine! Gabriel Liiceanu, monumentalul,
statuia, le-a arătat ușa. Aldulescu? Dacă-l întrebați pe Liiceanu,
pun pariu că se va holba la dumneavoastră si va întreba, pe sub
ochelari: cine-i ăsta? E în echipa de polo a României? Joacă mingea
pe maidan? Și oricum e prea necopt, a împlinit abia 50 de ani. Cei
de după Liiceanu sînt nenăscuți, nu mai există. Fraged în cultura
română se oprește la Liiceanu. Daniel Bănulescu? Nu, e prea mucos
pentru aroganța lui Liiceanu. Hai, spuneți-mi, n-am dreptate? Ioan
Es. Pop? E prea june și ăsta, să se mai coacă. Razvan Petrescu? De
ăsta precis iarăși n-a auzit. Nu mai vorbim de doua-miiști.
Monumentala editură a lui Liiceanu nu se apleacă pînă acolo pînă la
a publica debutanți. Aroganță sfruntată! A cuiva care a promis totul
în gîndirea românească și a ratat totul, ajungînd să scrie jurnale
după care leșină pe streașină adolescentele întîrziate și greu
obținătoare de orgasm. De ce nu s-ar vinde Aldulescu? În cazul în
care ar beneficia de o susținere similară cu cea a editurii
Humanitas pentru Cărtărescu? Zău, eu nu-i pricep pe ăștia, generatia
60-80 în cultura română! Își închipuie că sunt eterni? De ce nu-și
mai dezlipesc fundul de scaune? Și, în cazul în care au totuși
fundurile lipite, de ce nu îi ajută și pe cei din generațiile care
ar trebui sa vină? Nu e numai cazul generației mele, 90 ci și a
două-miiștilor. Îmi vine să-i strig lui Gabriel Liiceanu: domnule
Liiceanu, dumneavoastră n-ați fost niciodată tînăr? Atunci, de unde
această zgîrcenie, această obtuzitate? O să spuneți: aha,îl atacă pe
Liiceanu! Aha, e un atac concertat împotriva lui Liiceanu,
Theodorescu, Uricaru, fiecare staroste pe undeva, în felul lui.
Nimic mai fals. Atac o mentalitate. O lipsă de generozitate. O
indiferență crasă. O indolență condamnabilă în fața istoriei.
Avem nevoie de o lume nouă, genuină
-
Confiscat de spațiul dintre
poesie și jurnalism, s-a întîmplat că nu v-ați putut abține să nu
călcați și în grădina cu fericiri a prozei. Așa s-au născut
Meșterii de clopote[corect: Atelierul de clopote](1999),
Strada Plantelor(2001), Mireasa fără corp(2002), volume care
v-au consacrat ca prozator ce cultivă cu eleganță stilul
gazetăresc-esoteric. În ce relație vă aflați astăzi cu romanul și
cît de mult îi este de folos poetul Mihail Gălățanu prozatorului
Mihail Gălățanu?
De cînd cu disoluția genurilor, etajul prozei, al
poeziei, al romanului funcționează, oricum, doar ca niste
sertărașe. Fiecare moment de inspirație își caută forma.
-
Ce vă place și ce nu vă
atrage la universul editorial de astăzi din România? Unele lucruri
pot fi corijate și autoreglate de mecanismele pieții, altele se
pot isca din noi cerințe, pînă astăzi inexistente. Dar, la urma
urmelor, ce ar trebui să reprezinte cartea la nivelul anului 2004
?
Nu există o editură națională care să ne reprezinte.
Humanitas e un mausoleu, așa că nu-i nici o problemă că-l dărîmă pe
ăla din Parcul Carol. O adunătură de moaște. Tocmită pe banii
Editurii Politice. Pe bani de curve ale regimului trecut. Pentru
orice scriitor român sub 45 de ani, Editura Humanitas e o rușine. E
inexistentă, realmente. Datorită înfumurării unui singur om, care e
ce? Filozof? Îndoi-m-aș! Scriitor? Dar și ceilalți sînt scriitori.
Atunci, de ce sînt tratați așa? Noica, dacă ar fi trăit, le-ar fi
dat zece la palmă la discipolii ăștia ai lui, căcăcioși. Și-ar fi
scos cureaua și le-ar fi înroșit curul. Au făcut, în cultura română,
Marele Fîs. Liiceanu, care făcea apel către lichele, a ajuns să
practice impostura. Să facă, acum, apel către el însuși. Știu că
vorbele mele nu vor avea nici un ecou. Toți ăștia fac la fel: cîinii
latră, caravana trece. Ce, veți zice, a ajuns Liiceanu ăsta și
editura lui o problemă națională? Da, eu cred că a ajuns. Liiceanu
nu, editura da. Și toți, cu laissez faire, laissez passer. Fără
curaj. Cum să te cerți cu Liiceanu? Ce, ești nebun? Nu te mai
publică ăsta în veci! Unde te mai clasicizezi? Și, dacă am
dreptate, ce să-i fac? Să-l menajez? De ce? M-am săturat, mi-e
scîrbă. Avem nevoie de o lume noua, genuină. Asta e drama pe care o
trăim noi, scriitorii nouăzeciști. Și generația doua mii, idem.
După ce a căzut comunismul, optzeciștii și boșorogii s-au pus în
fruntea bucatelor și de aici nu mai ies decît cu picioarele
înainte. Și acum îi moștenesc pe cei morți, îmbălsămați, iluștri.
Uitați-vă la parodia numită Eugen Uricaru. Eugen Uricaru e o parodie
după Laurentiu Ulici. Care i-a săpat destoinic scaunul lui Dinescu.
Ăștia-s mai rai ca zidul Berlinului, mai rai decît comunismul.
-
Care este soarta cărților pe
care le-ați scris pînă acum? Aveți timpul necesar pentru a vă
administra opera?
Nu, pentru că editurile din România sînt, mai toate,
neserioase. Nu poți să faci proiectul unui edificiu undeva. Oferta
lor e aproape nulă. Ar fi de vorbit despre reeditări? Unde? Dacă
nici măcar scriitorii ajunși la apogeu, cei din generațiile 60-70,
nu au unde să-și reediteze opere de manual, ceilalți unde?
Portretul
meu nu sînt eu. Este aproapele meu
-
Generațiile de poeți care
vin, cele care nu au nici un raport cu comunismul, pentru că nu
l-au apucat și nici nu au fost infestate ideologic sau cultural,
au un discurs total diferit de tot ce știm noi, ceilalți, și
asta nu numai din cauză că este vorba de autori mai tineri, ci
pentru că avem de a face cu conștiințe mai sărace în false piste.
Cum vi se pare literatura ce vine? Vă rog să faceți recurs, aici,
la aceeași intuiție cu care ați emis sentințe memorabile vizavi de
unele fenomene sau de unele personalități din cultura română.
În primul rînd, cei care scriu după 1989 au cîteva
caracteristici clare. Au renunțat la esopism. Nu neapărat și la
parabolă. Au directețe. Frustețe. Au explozie. Au un raport cu
sacrul. Nu au pudoarea cenzurii, ci doar pudoarea lor inșile. Cîtă
este ea. Sînt dezinhibați. Istoria literară le va datora această
relaxare. Au, deasemeni, implicare socială. Au atitudine. Conștiință
politică și civică. Nu exclud, personal, implicarea în politică,
atunci cînd va exista un moment propice. Nu îmi e frică de
macularea, prin intervenție personală, în politică. Sigur că
pericolul există. Dar, dacă toți am sta cu frica în sîn, ar trebui
să nu mai intrăm, în nici o pădure, de frica fiarelor.
-
Cînd ați fost la Paris, în
1995, cu bursă pentru cursurile Centrului Fondation Journalistes
en Europe, ați avut plăcerea de a-i întîlni pe Doamna Monica
Lovinescu și Domnul Virgil Ierunca. Sînt zece ani de atunci, între
timp s-a deschis și Casa Lovinescu de pe Bulevardul Elisabeta.
Istoria începe să învingă unele rușinoase conspirații ale tăcerii.
Cu ce sentimente priviți acum către familia de mari scriitori a
Lovineștilor, care au scos de mult România în Europa și au
cultivat cu consecvență un liberalism cultural elegant ce a
înnobliat cultura română?
Îmi pare rău dacă am să vă dezamăgesc, dar
preferatul meu dintre Lovinești rămîne Vasile Lovinescu, cel căruia
îi port o mare dragoste și o mare admirație. Vasile Lovinescu este
unul dintre cei mai mari scriitori ai generației interbelice, doar
ca nu este, încă, recunoscut ca atare. Este egalul lui Eliade,
dublul lui Cioran, echivalentul lui Țuțea. Nimic mai prejos.
Dimpotrivă. Dar asta nu înseamnă ca nu țin foarte mult, în felul
meu, la Monica & Virgil. Amîndoi sînt cu totul admirabili, sînt
pîinea lui Dumnezeu. Care poate hrăni lumea.
-
Aș dori să vă fac o
rugăminte mai neobișnuită pentru sobrietatea cultivata în
interviurile cu scriitori: considerați-mă un duhovnic și în
același timp o oglindă. Ați putea să vă faceți autoportretul prin
confesiuna astfel invocată, plecînd doar de la elementele și
temele pe care vi le resuscitează întrebările mele și neevitînd
nici un amănunt mai delicat?
Portretul meu nu sînt eu, este aproapele meu. Sînt
prietenii mei. Cei literari și cei neliterari. Sînt, cei literari,
Nicu Țone, Marian Draghici, Luca Pițu, Emil Brumaru (o mare tristețe
mi-a lăsat în suflet retragerea din cîmpul literelor a lui
Dan-Silviu Boerescu, a fost cea mai mare șansă a criticii literare
românești de după Nicolae Manolescu). Am vrut, în enumerarea
anterioară, să dau doar cîteva nume, la întîmplare, cele care-mi vin
acușica pe limbă. Și ar trebui sa întregesc portretul și prin
prietenii cei neliterari, sau mai puțin cunoscuți. Dar sînt, în
portretul meu, și alte etaje. Alex. Ștefănescu, de pildă, nu intră
în această categorie a prietenilor. E mai mult decît atît. Alex.
este unul dintre cele mai minunate lucruri care mi s-au întîmplat în
viață. Este bucuria inimii mele. Niciodată nu i-aș putea mulțumi
pentru întreaga lui generozitate. Și, de notat, relația noastră
durează de douazeci de ani, într-o lume literară în care toate
lucrurile se schimbă. Alex. este bunul-călăuzitor în literatură. El
e cu totul altceva decît prietenii. Alex. este mentorul. Mentorul
spun, dar nu maestrul. Maestrul este unul singur și (aproape)
ocultat. Mă refer la maestrul în trup. Căci există și un maestru
neîntrupat, iar acesta este al tuturor, Christos.
-
Cu firea asta impetuoasă a
Domniei Voastre, cu atitudinea de insurgent care încă nu v-a
parasit nici în discursul jurnalistic, și nici în cel estetic,
sînteți genul care se implică în facerea Binelui public ca într-o
bancă de organe pentru îngeri, inepuizabilă. Aveți ceva să vă
reproșați privind eficiența demersurilor dumneavoastră, de vreme
ce sînteți genul care este convins că bisturiul cuvîntului poate
schimba lumea?
Sînt convins că, nemijlocit, cuvîntul schimbă lumea.
Ar fi de ajuns să luăm cuvîntul Evangheliilor. Să luăm toate cărțile
religioase. Daca Christos este Logosul, iar Christos a
schimbat/poate schimba lumea, atunci, implicit, Logosul are puterea
de a schimba lumea. Cuvîntul schimbă lumea.
Ce mai înseamnă astăzi statutul de membru
al Uniunii Scriitorilor?
-
Ce valență subtilă a
satisfăcut abordarea la un moment dat de către Domnia Voastră a
cochetăriei cu stilul licențios-ireverențios aplicat unor teme
tabu ale conștiinței publice? De observat și faptul că o similară
pulsiune a avut și Dali, în unele perioade de creativitate , sau
în capitole savuroase din Jurnalul unui geniu. Regretați unele
hazardări ?
Nu, cum
sa le regret? M-am distrat copios. E drept, că am achitat și nota de
plată. Un ilustru profesor din Cluj, aflat în juriul Uniunii
Nescriitorilor&Nevăzătorilor din România, a declarat, ritos, în
chiar ședința de juisare, că Gălățanu nu va lua premiu US decît
peste cadavrul său, pentru că a scris O noapte cu Patria.
Cadavrul, din păcate, încă nu s-a întîmplat. Deunăzi, baștanii
(bașkanii, de fapt!), bulangii Cu-culturii rromânesti au acordat
Ordinul Meritul Cultural. Toți sînt acolo, colegii mei, Aldulescu,
Bănulescu, Ex. Pop, mă rog Gălățanu, nu, că a scris pe Patrie cu
prostii. Marius Ianuș, nici el. E prea tînăr, vorba cavalerilor
templieri. E ca la școala generală, eu am spart toate geamurile cu
mingea. În acest timp, însă, Uricaru & comp. (compania însemnînd, în
acest caz, chiar cîteva vîrfuri ale Uniunii, căci eu, ca scriitor,
n-am avut nici un beneficiu substanțial de pe urma statutului de
membru!), care a păpat, împreună cu Ulici și alți camarazi de la US,
vreme de vreo zece ani, aproximativ cîte un milion de parai de la
Casino Vernescu, își face, încontinuare, liniștit,
jocurile&mendrele. De fiecare dată, ca și Ianus, sînt ocolit. Mi se
spune, mai pe ocolite sau neaoș, că am insultat Patria și că, în
consecință, nu sînt dorit. Că sînt prea licențios.
Dar eu nu pot fi la fel de licențios, oricît m-aș
strădui, ca marii maeștri de lupanare ai momentului. Mai cu seamă
lupanare politice, economice, culturale. După gîndul meu, Uniunea
Scriitorilor e o țeapă, asemeni FNI, SAFI, alegerile din 1990, 1992,
PSD-ului, Ministerului Culturii. Țeapă, pur și simplu. La adăpostul
acestor instituții, unii își exersează tertipurile, își cos
sforăriile. Fac trocuri.
Și mai e un lucru de spus, de subliniat, cu un
creion foarte roșu și foarte violent: în lumea literară românească
funcționează omerta. Legea tăcerii. Nimeni nu spune nimic. Nimeni nu
face ca mine, pentru că e sinucigaș. Uitați-vă la Marius Ianuș. Bun,
rău, descreierat sau nu, abil, schizofrenic, oricum v-ar veni la
gură să-l faceți, are, măcar, o calitate: urlă. Și urlă pentru că îl
doare. Pentru că suferă. Urlă cu sau fără motiv, poate ignobil,
uneori lovește pe la spate, dar își permite un lux major: cel al
unor momente de sinceritate. Mă face și pe mine albie de porci.
Restul, majoritatea adică, sînt în cloacă. Și le place să fie în
cloacă. Adoră. Obțin orgasm din jeg.
Omerta literară e foarte dură. Funcționează cu
adevărat, eu am simțit-o pe proprie piele. Ministerul Culturii
ventilează mari sume de bani. Ce face cu ele? Le spală, după părerea
mea. Ministerul Culturii e o mare spălătorie de bani. Sau o
spălătoreasă. Asta cred eu, oameni buni, condamnați-mă pentru opinie
periculoasă, frauduloasă. Omerta literară nu iartă. În primul rînd,
ești tăiat de la premii. Apoi, de la Uniunea Scriitorilor, de la
deplasări, decorări, Meritul Cultural, Cartea Românească, edituri.
Ești tăiat și de la Ministerul Culturii: finanțări de cărți,
subvenții, sume, finanțări proiecte editoriale, festivalul de la
Neptun, manifestări în teritoriu, invitații la festivaluri literare,
achitarea drumului la Struga etc. Aș putea să vă dau trei exemple:
unul:experiența mea cu US la plecarea în Slovenia, la festivalul de
poezie de la Medana, doi: relația cu Observatorul cultural, care mă
înjură sistematic pentru un simplu motiv pe care Simona Popescu mi
l-a spus foarte clar: cum poți fi prieten cu Dan Boerescu? Trei:
subvențiile și premiile literare, de la care sînt sistematic
eliminat. Am să fac, pentru oricare publicație care îmi cere,
următorul lucru: am să pun premiile literare vizavi de opțiunile
juriului. La fel, în cazul subvențiilor. Și am să afișez juriile
rușinii. De ce nu sînt date în vileag juriile rușinii și
tranzacțiile lor lamentabile, balcanice? Pe fiecare jurizare ar
trebui pus, mare, juriul care a făcut-o. Comisia care a atribuit
subvențiile. Pe urmă, o altă poveste suculentă: cea a Fondului
Literar. Toate trebuie spuse. De ce, după moartea lui Ulici,
săpătorul lui Dinescu, s-au mușamalizat toate lucrurile? Acestea au
un singur răspuns:OMERTA!
Și încă o chestie: aș vrea să convoc, începînd acum
și aici, o dezbatere publică: fac un apel către toți scriitorii
români să fie alături de mine și să ia în discuție problemele grave
care frămîntă societatea scriitorilor români. Să începem cu primul
apel pe care intenționez să-l propun: CE MAI ÎNSEAMNĂ ASTĂZI
STATUTUL DE MEMBRU AL UNIUNII SCRIITORILOR?
18. Pe ce drum veți continua să alergați în forță
mai departe , de unul singur și imprevizibil în traiectorie: pe cel
al prozei sau pe cel al poesiei? Care sînt proiectele la care
lucrați în prezent?
Păi, drumul pe care am fost deja mă cam condamnă, mă
cam frustrează, mă cam izolează, deși eu nu vreau asta. Nu sunt
mazochist. Dar slobod la gură am să rămîn. Am să înjur tot ce merită
înjurat. Culmea, eu sînt un hedonic, mă bucur imens de viață, nu am
simțul martirajului, deși am dorința jertfei. Sacrificiul schimbă,
și el, lumea. Sacrificiul, cum am mai spus, e valoarea supremă sub
soare și sub lună.
Homo Zappiens sîntem noi. Noi , cei care trișăm,
clipă de clipă
-
Mormîntul meu se sapă
singur este o capodoperă din acelea care îl schimbă radical pe
cel ce a cunoscut-o: astfel am descoperit că moartea este o
stranie fecioară ce cîntă într-o cutie de rezonanță pe care o are
Mihail Gălățanu. În ce constă sentimentul vieții la cineva care
poate scrie în acest chip despre moarte?
Pe de altă parte, prin ce mijloace mai poate ramîne
vie o cultură aflată la ceasul globalizării, resimțit oarecum ca un
moment palpitant al nunții la români, și anume acela cînd se fură
mireasa?
Nu globalizarea
este problema noastră. Ci faptul că tocmai cei care denunțau
încremenirea în proiect sînt, culmea, primii care încremenesc. Ca și
cum am fi asistat la o premoniție. Sumbră. Oamenii nu mai rămîn vii.
Aceștia sînt morții pe care trebuie să-i înviem. Vechea gardă a
anilor 70-80, frustrații de atunci, s-au întors și nu numai că,
astazi, conduc România, ci o și controlează. În politichie și,
deopotrivă, în cultură. Trebuie făcută curățenie. Trebuie ars locul.
Pîrjolit, dacă e nevoie. De văzut, pînă la capăt, cazierul
fiecăruia. Personal, am avut o mare șansă că nu m-am înrolat nici în
partidul comunist, nici în rețeaua securității. Am fost în liceul
militar, unde superiorii mei au gasit de cuviință să-mi dea vot de
blam, lucru care atunci era mai dificil, dar astăzi poate fi mai
degrabă un lucru pe care alții și l-ar trece la bilă albă.
Întîlnirea mea cu Securitatea a fost sporadică. Aproape fără să o
știu, cînd aveam vreo 13-14 ani. A venit un profesor și ne-a dat un
soi de extemporal în care trebuia să spunem cine desenează svastici
pe ușile sălilor de clasă. Eram în clasa a opta. Profesorul ne-a
strîns extemporalele, le-a dus la director, iar acesta sau
împreună, nu stiu le-a dus la un nene despre care am auzit, ceva
mai tirziu - căci el nu țin minte să ni se fi prezentat -, că ar
lucra pentru Secu. Era o lume în care, de mic, erai pus sa devii
limbă. Asta era partea rea a lucrurilor, căci exista și o parte
bună. Sufletul de grup al românilor era mai dezvoltat, era mai multă
solidaritate. Și, de aici chiar, prin consecință, era mai mult
interes pentru literatură. Pentru cultură, în general. Cu toate că,
și la vremea aceea, cultura era o cenușăreasă, bună de pus la colț
pe coji de nuci.
-
Ce vă comunică epoca pe
care o trăim? Cine are nevoie astăzi de poesie? Cine citește
astăzi proză? Încotro se duce Homo Zappiens și dacă pe traiectoria
lui mai are un loc scriitorul, fie și la clasa turist?
Poezia nu
funcționează singură. Ea este parte a unui întreg. Ea dezvoltă
inima. Este un fel de culturism al minții&inimii, deopotrivă. Poezia
construiește simțul sublimului. Reconstruiește noblețea. Și
puritatea primordială, cea pierdută. Nu cred în poeții lipsiți de
coloană vertebrală. Da, ea poate fi flexibilă. Însă trebuie să
existe.
Homo Zappiens
nu sîntem numai în politică. Nu numai în fața televizorului. Homo
Zappiens există, deopotrivă, și în cultură. Homo Zappiens nu e o
specie care să apară doar la televizor. Homo Zappiens sîntem noi.
Noi, cei care trișăm, clipă de clipă. Trișăm și iar trișăm. Trișăm
viața. Trișăm moartea. Trucăm viața. Trucăm moartea. Și, la urmă, nu
ne mai rămîne nimic. Și eu trișez. Disperarea mea, dezastrul meu
este că, într-o lume care nu mai e pură, nu mai poți rămîne pur.
Dar, atunci, mai poți avea o singură consolare: poți depune mărturie
despre puritate. Despre puritatea pe care tocmai ai pierdut-o și
care nu se mai poate întoarce decît prin grație divină.
acest
material a fost publicat în revista "Hyperion" |