Scrisori netimbrate
Despre un anumit secret al filozofului
Făceam eforturi disperate să apăr secretele
filozofilor de tagma limbută și nerușinată a literaților
G. Liiceanu Ușa interzisă
Stimate Domnule Gabriel Liiceanu,
Cineva mi-a povestit odată despre dilema unui
mare editor italian, Bompiani, Einaudi sau altul, nu mai țin minte:
contabilul său îl anunțase sec că nu-și mai poate permite să-i
plătească pe marii scriitori care-l consiliau, cu o sumă fixă
lunară. Altminteri, falimentul bătea la ușă. Bătrânul editor, care
se bucura de prietenia unui U. Eco, de pildă, povestea mai târziu că
a făcut o noapte albă până să ia o hotârâre. La ziuă l-a sunat pe
autorul Pliculețului Minervei și l-a chemat la biroul său.
I-a povestit ce urma să se întâmple și Eco i-a
spus la rândul lui că-l înțelege și că-i va respecta decizia.
Atunci, editorul i-a mărturisit că nu acceptă în ruptul capului
sugestia consilierului său economic și că va face noi datorii decât
să nu-și plătească prietenii și scriitori favoriți, cu toate
riscurile asumate. Așadar, nu doar literatură, ci un sentiment al
prieteniei, al fidelității care trece dincolo de granițele
literarului sau ale calculului rece.
Mi-am amintit, stimate d-le Liiceanu, acest
exemplu tulburător de camaraderie și fidelitate, mai presus de
interesul imediat (nu asta trebuie să fie Cultura?), după ce am
citit intervenția dumneavoastră din Dilema Veche, nr. 25, 2-8
iulie, și în mod special pasajul în care vă refereați la politica
editorială a Humanitas-ului vizavi de scriitori și intelectuali
precum A. Pleșu, H.-R. Patapievici sau Vlad Zografi. Precizați acolo
ceva de natură să pareze atacurile unor demolatori ai modului cum
înțelegeți dumneavoastră să vă raportați la actul editării într-o
lume liberă să aibă toate prejudecățile. Mărturiseați că acest amor
intelectual față de oameni pe care îi vindeți, ca scriitori, în
tiraje fabuloase pentru piața românească de azi trece prin filtrul
demn de un Tristan al unei prietenii nu mai puțin îndrăgostite care
vă consumă ceva din substanța insului (mai mult decât individului)
care sunteți, dar vă și împlinește. Așa sunteți construit și pentru
asta pe bună dreptate vă admir și vă prețuiesc.
Numai Invizibili
Totuși, starea de emoție în care vă aflați în
momentul pateticii dumneavoastră confesiuni a lăsat loc rapid
trecerii către o alta în care vocea vi s-a înăsprit. Deodată a
vorbit omul unei iubiri cu o totuși rază limitată de acțiune. În
fond, cât poate îndrăzni un om să iubească într-o viață de om fără a
obosi peste măsură? Câte persoane, mai exact? Dacă ne-am lua după
experiența comună, nu mai multe decât numărul celor care întemeiază
o familie chiar una spirituală. Suntem oameni, nu îngeri:
cinci-șase. Poate că putem avea mai mulți prieteni sau ucenici 11,
poate chiar 12, știu și eu? dar nu mai multe iubite sau iubiți.
Inima e un dispozitiv ciudat a cărei combustie este mai degrabă
intensitatea decât monotona varietate. Ajuns aici, îmi amintesc de
spusa lui Leon Bloy, care credea că într-o viață de om putem avea
era un zgârcit ca și dumneavoastră 3-4 prieteni, cel mult, dar
numai printre Invizibili. Tare ciudat acest domn Bloy, mi-ar fi
plăcut, cred, să-l cunosc, dacă nu cumva l-am și întâlnit...
Efortul dumneavoastră de a lămuri cum stau
lucrurile cu prietenii dumneavoastră inițiați mi s-a părut, repet,
admirabil și plin de o sinceritate care vă dezarmează, ca să zic
așa, în fața adversarilor sau dușmanilor, dar nu vă pasă câtuși de
puțin. Sunteți abia așa vital, rău înarmat, dar agent activ al
principiilor care trebuie să prezideze infailibil, de-ar fi să piară
lumea. Principiul prieteniei este unul dintre cele căreia-i faceți
credit nelimitat.
Însă când vine vorba să răspundeți, cu greu, ce-i
drept, unor acuzații venite din partea celor care bat la porțile de
fier ale Humanitas-ului vă schimbați, uluitor, într-un fel de
Cerber intratabil care scuipă ironii în fața celor rămași ante
portas. Sigur, o editură este o editură (truismul absolut), ea nu se
poate conduce după adagiul creștin: bate și ți se va deschide. Nu
toți autorii care se cred astfel și se văd înăuntru pot face proba
de fier a unei popularități ca aceea apropiată în timp de
seducătorii dumneavoastră prieteni.
Un alt Cerber: Scheler
Drept care le-o ziceți de la obraz cârtitorilor
de serviciu: străduiți-vă să scrieți mai puțin plicticos și vă voi
edita la Humanitas, asigurându-vă de sprijinul meu, ba chiar de
succesul pe care vi-l poate aduce, totuși, votul acela anonim și
incontrolabil care decide.... Săriți, le spuneți cu prietenie
resentimentarilor, peste pragul modest al lipsei de valoare care
vă face să publicați eventual, vindeți 80-100 de exemplare din
cărțile voastre pitice. Dați capo dopera și voi fi omul vostru, iar
dacă nu puteți să vă luptați cu propriile voastre limite rămâneți în
bolgia pe care singuri v-o construiți cu migala resentimentarului de
profesie (fără menajamente, le administrați brusc
definiția-ghilotină a lui Max Scheler).
Ajuns aici, mărturisesc că mi-ați devenit brusc
antipatic, dar încerc să nu mă las copleșit de resentimente și să
raționez netulburat, chiar dacă-i creați oricui impresia că poate
apărea mai mult decât gol în fața Logicii dumneavoastră. V-ați dat
seama, desigur, că sunt și eu unul dintre aceia care fac parte din
tagma limbută și nerușinată a celor care atentează la ceea ce
dumneavoastră numiți secretele filozofilor. Ce poate fi acolo în
Castelul Filozofiei și noi nu știm iată ce-i roade de când se știu
pe apucații întru literatură, acești teroriști-juisori ai noii
dezordini amoroase care visează anarhia în gropile lor de
troglodiți.
Tirajul Tovarășului
Ca scriitor și eseist ați cunoscut, desigur,
sistemul editorial de dinainte de 1989 și ați putut sesiza cum se
putea crea popularitate, pe o piață controlată, ce-i drept, în
România lui Ceaușescu (în treacăt fie spus, nimeni nu avea tirajul
Secretarului General). Știți ca și mine ba chiar mai bine că
dacă erai omul Partidului și aveai ceva vână epică sau lirică puteai
fi sigur că trec la exemple tu E. Barbu, tu A. Păunescu, tu M.
Preda puteai bate suta de mii de exemplare tipărite, iar o a doua
ediție era oricând posibilă în același sezon. Chiar N. Stănescu sau
A. Blandiana și Titus Popovici erau scriitori capabili să vândă
50.000 de exemplare din cărțile lor mereu reeditate. Ce conta în
aceste cazuri talentul acestora, deși el nu trebuie minimalizat, sau
simpatia de care ei se bucurau în rândurile elitei comuniste? Poate
că era un melanj fericit, poate că în aceste cazuri, și în destule
altele, poporul, piața culturală precară, totuși piața d-le
Liiceanu, împrumuta ceva din flerul său tovarășilor iubitori de
literatură, sau, mai știi, poate că tovarășii reușeau să influențeze
decisiv clasa cititoare din România acelor ani.
Nu știu că dacă maestrul dumneavoastră declarat,
Constantin Noica, a beneficiat vreodată de tirajele fabuloase ale
celor evocați mai sus, deși știu precis că toate cărțile filosofului
auto-relegat la Păltiniș se vindeau pe dată, ca veritabile romane de
dragoste scrise de un filosof: la liber sau pe sub mână. Noica a
fost, trebuie să recunoaștem, și un fenomen editorial într-o
perioadă când, totuși, cel mai umil poet putea beneficia și el de un
tiraj de 1000-1500 de exemplare.
Vorbiți mai departe despre ignarii care vă poartă
sâmbetele, în aparență cu detașare, însă în realitate cu mânia în
care putem recunoaște ciuma rugăciunii, după cum ne spune un avvă
de care sunt sigur că aveți cunoștință. Cred că nu puteți judeca
decât pătimaș și lipsit de nuanțe (chiar și concesive), într-atât
amorul pentru cei dragi vă orbește; atunci când o faceți,
procedați ca un adevărat geambaș de scriitori, mai ales când vă
referiți la mizeria sutei de cărți cu care este silit scriitorașul
român (expresia de pomină a d-nei analist Alina Mungiu Pippidi) să
defileze în agora națională.
Mi-e greu să vă moralizez, însă am să vă dau
exemplul unui poet precum Kavafis. Autor al unei opere care cuprinde
azi ceva mai mult de 200 de poeme și câteva proze, grecul acesta
discret își publica poemele sale nemuritoare (scuzați adjectivul
tradiționalist) pe foi volante, în disprețul a ceea ce azi este
redus la formula publish or perish, pe care apoi le împărțea
prietenilor săi din Alexandria. A scos de câteva ori mici cărți
șapirografiate (ce oroare!) în ediții succesive în care adăuga
câteva inedite primelor șapte poeme publicate cu ani în urmă. Se
revizita rar, dar cu câtă plăcere. Astfel, a ajuns cu timpul la
incredibila cifră de 21 de poeme, într-un tiraj de câteva sute. În
lumea elenizantă unde stătuse altădată marea Bibliotecă, acest grec
misterios, deloc preocupat de politici culturale, nu publica 30.000
de exemplare precum camarazii dumneavoastră editați la Humanitas.
Când i-a citit pentru prima oară poemele la Londra, T. S. Eliot a
înlemnit de uimire. Dar probabil că pe Kavafis nu-l interesa
coșmarul acelor personaje care vă irită zilele astea piața, piața
culturală! sau era, mai degrabă, conștient că nu poate spera la
atâția cititori.
Are numărul forță, are cărăbușul liber arbitru?
Ei, aici e-aici. Dl Patapievici, un om care mi-a
făcut cândva onoarea de a-mi acorda un interviu pentru care îi
mulțumesc din nou, crede că:
1) numărul are forță (intervenția din același
număr al Dilemei Vechi, unde face referire la tirajul cărților
sale
2) numărul nu are forță (eseul Primitul și
datul, Cuvântul nr.7/2004, acolo unde citează din P. Chaunu în
chestiunea numărului de cititori care practicau viciul în Europa
clasică, adică acea elită minoritară care contează, un famelic
0,03-0,04%!
Atunci când este atacat pe nedrept, de multe
ori pentru elitism sau un dedus conservatorism, dl Patapievici
aduce, în mod straniu, ca argument numărul cărților sale vândute de
Nemira, Humanitas sau Polirom (iată un podium de invidiat).
Totuși, nu pot să cred că un om de talia sa poate crede netulburat
că cele câteva zeci de mii de români care i-au cumpărat cărțile
le-au și priceput în datele lor fundamentale. Un 0,03-0,04% ar părea
mai aproape de adevăr, din totalul cumpărătorilor care știu din
instinct că dă bine un Patapievici în bibliotecă. Chiar să nu simtă
un om inteligent ca dl Patapievici că a început să facă parte din
modă?
Stimate d-le Liiceanu, precizia și concizia
dumneavoastră impun și vreau să vă conving de faptul că v-am înțeles
raționamentul care face un ciudat corp desprit materialist cu cel
al d-lui Patapievici. Vreau să vă spun că săptămâna trecută i-am
scris o scrisoare lui Mihail Gălățanu, cel care vă făcea cu ou și cu
oțet într-un interviu acordat unei reviste, Hyperion, de care
poate n-ați auzit. Revistă cu tiraj mic, dar am înțeles că se bucură
de prețuirea d-nei Monica Lovinescu. Am discutat cu prietenii din
Craiova și am ajuns la concluzia că poetul Gălățanu s-a dezlănțuit:
forma în care turnase mânia sa îndreptățită până la un punct
deservea cauzei pe care încerca s-o slujească. Înnebunise puțin
poetul, asemenea lui Aiax care a fost văzut după Troia bătându-se cu
o stâncă în mare, pe care o credea Poseidon. Nu mai raționa, țipa.
Era cuprins de acel furor al insului disperat că într-o țară ca
România o editură atât de mare nu cunoaște decât 5-6 scriitori
(vizibili). Era un Invizibil care urla să se facă auzit, dar mai
ales văzut, el care a scris cărți strălucitoare (dumneavoastră nu
știți asta, desigur, fiindcă vă călăuziți după eticheta pusă de M.
Cărtărescu grupului din care face parte în Post-modernismul
românesc: tardo-moderniști), dar puteți merge la orice bibliotecă
bucureșteană să vă convingeți. Nu vă trimit și la Caracal, nu pot fi
sigur. L-am certat pe poet, căruia i-am scris că este
reducționist, restrictiv, auto-limitat (și el) la grupul său și n-a
văzut alături de cei enumerați a fi apți pentru Humanitas și
câțiva provinciali merituoși pentru a-i propune editurii pe care cu
onoare o conduceți.
Heidegger, în vremuri de piață...
Pentru că orice ar spune unii despre
dumneavoastră, d-le Liiceanu, eu vă socotesc în continuare un om de
onoare, chiar când insistați să credeți că succesul de casă
(editorială) este sinonim cu valoarea literară exemplară în cel mai
înalt grad sau când alunecați fără să știți în paradigma descrisă de
prietenul d-voastră Andrei Pleșu în Minima Moralia: și astăzi
încă, a face cultură înseamnă nu o dată a manipula valori care nu-ți
aparțin, cu care nu te identifici integral, cu care nu comunici în
mod autentic, deși manipularea lor îți dă un suspect sentiment al
propriei competențe. La ce bun Heidegger în vremuri de piață, d-le
Liiceanu, dacă dumneavoastră versul unor D. Turcea sau M. Gălățanu
nu vă spune nimic? Sau, reformulat: l-ați fi remarcat pe Hölderlin
dacă i-ați fi fost contemporan? Cum l-ați fi privit pe René Char
aflând că își publică volumele de versuri în 500 de exemplare? Ce
i-ați fi spus inaudibilului pentru mulți Bacovia, cel care ar putea
vorbi auzului dumneavoastră fin, de vreme ce zgomotosul Gălățanu,
căruia îi răspundeți poate fără s-o știți, vă agresează cu decibelii
furiei sale necontrolate? Adevărații scriitori sunt, orice ați crede
d-le Liiceanu, invizibili până la capăt, în efortul lor
anti-coelhian de a fi în lume. Sunt o prezență rară și un Editor
mare asta face: descoperă pentru a nu mai acoperi niciodată. Pleșu,
Cărtărescu? Dar erau magnifici și înainte de 1989! Toată lumea îi
știa, chiar dacă fatalmente erau striviți de binomul Barbu&Păunescu.
Dinu Săraru îi avea la degetul mic, dar noi știam că ei sunt, între
alții, sarea scriitorilor români. Patapievici? Descoperit, vai, ca
altădată Proust după ce rivala vi l-a revelat! Spuneți-mi omul pe
care noi nu-l știm și pe care l-ați făcut mare. Dați-ne acel
Invizibil ca să vedem și noi. Mântuiți-ne cu noul Ionescu al
criticii românești, dacă Rogozanu (corect fără e) și L. Marcu sunt
doar asemenea acelor spărgători de sticle de colțurile blocurilor.
Uneori blocurile trebuie testate și așa, cu violența și in-cultura
specifică vârstei: desenând grafitti-uri pe ele. Ce era Eliade în
fața lui Iorga atunci când acesta s-a supărat pe huliganul care-i
contesta autoritatea. Nu-mi spuneți că fusese în India. Era un
Eliade care nu-și înfruntase propriii demonii și nici pe cei ai
covârșitorilor săi înaintași.
Cei tineri sunt, orice ați crede pe moment
viitorul, care este (Ionesco), în ouă, chiar dacă Montale și
Nietzsche credeau la unison că tinerețea-i anotimpul ce-i mai
ridicol în viață. Însă abia din ridicolul tinereții care, ea
însăși, falsifică și amăgește se va naște ulterior acea artă a
nuance-ului care constituie cel mai mare câștig al vieții, artă la
care dumneavoastră ați ajuns desigur, după o tinerețe zbuciumată pe
care îmi place să cred că n-ați pierdut-o de tot.
Nicolae Coande
|